AMSTERDAM - De winnaars van de prestigieuze Dutch Retail Experience Awards zijn vandaag bekend gemaakt tijdens de Dutch Retail Experience Awards powered by Soul Salon.
De Awards zijn verdeeld in verschillende categorieën waarin het onderscheidende belevenisconcept van de winkel centraal staat. Daarbij wordt er onderscheid gemaakt in een juryprijs en een publieksprijs.
De volgende retailers zijn door de jury beoordeeld als meest vooruitstrevende belevingsconcepten: Labels uit Sittard, OU. Boutique Stories uit Amsterdam, FOUR by Azzurro uit Amsterdam, TwentyoneWood uit Alkmaar, Roots uit Amersfoort, Black & Blue uit Nijmegen, Zwartjes van 1883 uit Amsterdam, Van Tilburg uit Nistelrode, Loavies en de Bijenkorf
De publieksprijzen zijn uitgereikt aan: Bouclé uit Bunschoten-Spakenburg, Vrouw uit Horst, Nextdoor by Dimmendaal uit Coevorden, De Paskaemer uit Oosterhout, Black & Blue uit Nijmegen, The Little Green Bag uit Vlaardingen, Van Tilburg uit Nistelrode, Loavies en Claudia Sträter.
De Best Customer Experience Awards bestaat uit vijf categorieën. De verschillende categorieën zijn: Women & Men, Women, Men, Jeans en Leather & Shoes. Uit deze 5 categorieën wordt de retailer gekozen die dé overall Best Customer Experience Award ontvangt.
De Best Customer Experience Awards worden toegewezen aan de retailer die zich actief bezighoudt met een bijzonder onderscheidend vermogen, zoals klantbeleving op basis van interieur, verkoopadvies, merken- en productaanbod, gebruikmaking van social media en events. Een winkel die aan al deze facetten aandacht besteedt en hierin een goede mix weet te vinden.
De Retail Excellence Award wordt toegekend aan de gevestigde, gerenommeerde retailer die zich onderscheidt in langdurige klantenbinding door gedurende de jaren mee te gaan met de ontwikkelingen van deze tijd. Vele oude winkelconcepten blijken in deze tijd niet meer levensvatbaar te zijn. Daarom lovenswaardig dat deze winkel(s) mee weten te bewegen met de veranderde klantvraag en –verwachtingen.
De Most Innovative Store Award, wordt toegekend aan de jonge retailer die minder dan vijf jaar actief is en uitblinkt in originaliteit. Een winkel die een eigentijdse en unieke winkelformule heeft neergezet.
De Online Experience Award is bestemd voor de webshop die een unieke online beleving neerzet voor de consument, vernieuwende faciliteiten en inspiratie biedt voor de online bezoeker.
De Retail Evolution Award is dit jaar voor het eerst uitgereikt. Groot filiaalbedrijven die hun winkelconcept blijven uitbreiden op een creatieve manier komen hiervoor in aanmerking. Deze prijs is niet gebonden aan 1 specifiek winkelfiliaal maar aan het algehele winkelconcept.
Tot slot gaan de Publieksprijzen (onderverdeeld in dezelfde categorieën) naar de retailers, die de meeste stemmen heeft geworven bij het publiek via een online stemformulier van Dutch Retail Experience Awards. De prijzen zijn voor de zesde keer uitgereikt, met medewerking van exclusieve mediapartner Textilia en brancheorganisatie InRetail
.Labels, Sittard – Winnaar Best Customer Experience Award – Women & Men High-end winkel Labels is de nummer 1 van de Best Customer Experience in de categorie Women & Men. Ze onderscheiden zich door de combinatie van een indrukwekkende collectie bestaande uit exclusieve merken van zowel gevestigde als jonge designers, en het strakke interieur design dat een waar kunstwerk is. Daarnaast is de winkel altijd tip top in orde en ontvangen klanten persoonlijke aandacht van de eigenaren zodat zij met een goed gevoel de winkel verlaten. Volgens de jury een de meest unieke winkels van Nederland en daarom is deze award welverdiend
.De nummer 2 in deze categorie is Div. Herenkabinet/Damesboudoir uit Amsterdam en de nummer 3 is geworden Deense Kroon uit Eindhoven.
OU. Boutique Stories, Amsterdam – Winnaar Best Customer Experience Award – Women De beste dameswinkel van 2018 is OU. Boutique Stories. De eigenaren representeren de doelgroep van de winkel en volgens de jury is dat wat hen zo succesvol maakt. Ze weten precies waar de klant naar opzoek is en vertalen dit direct naar de collectie en de inrichting van de winkel. Ook zijn de social media uitingen van OU. Boutique Stories helemaal van deze tijd, de fotografie ademt lifestyle en is een pure vorm van storytelling. Het is meer een merk dan een winkel, dat de trends van nu sterk weergeeft.
De nummer 2 in deze categorie is Heerenstraat uit Horst en de nummer 3 is geworden INSTORE Conceptstore uit Delft.
FOUR by Azzurro uit Amsterdam en TwentyoneWood uit Alkmaar – Winnaar Best Customer Experience Award – Men Na een intensief overleg heeft de jury ervoor gekozen om niet één maar twee winkels de eerste prijs toe te wijzen, aangezien beide winkels in hun eigen segment uniek zijn en niet elkaar vergeleken kunnen worden. Een van de winnaars is TwentyoneWood. De jury is zeer te spreken over TwentyoneWood, de look en feel van de winkel is clean en de collectie bestaat uit prachtige denim- en Scandinavische merken. Modemannen met een liefde voor de Scandinavische stijl kunnen hier hun geluk op. TwentyoneWood deelt de eerste plek met Four By Azzurro. Deze winkel is niet te missen, zodra je de straat in wandelt valt de impostante pui je direct op. Eenmaal binnen word je continu blij verrast door de originele vormgeving. Voor exclusieve items van high-end merken ben je hier aan het juiste adres.
De nummer 3 in deze categorie is Gino Fashion uit Elst.
Black & Blue uit Nijmegen – Winnaar Best Customer Experience Award – Denim Black & Blue heeft vorig jaar de publieksprijs in ontvangst genomen, dit jaar is het ook dé favoriet van de jury. De jury heeft bij de beoordeling gekeken naar de hardcore denimwinkels. Black & Blue is DE zaak met ballen, uitstraling en zijn een actief onderdeel van het leven voor die man die gek is op denim/workwear. Het is een verzamelplaats van meerdere principes, natuurlijk de BBQ en Denim maar er werken ook twee anderen die hun eigen shop-in-shop hebben. De jury noemt de winkel rauw en puur, ofwel hoe denim hoort te zijn. Zowel de winkel als de medewerkers ademen passie voor denim. De mannen van Black & Blue weten precies hoe zij een authentieke sfeer neer moeten zetten.
De nummer 2 in deze categorie is Grivec Bros (Jeans Paleis) uit Kerkrade en de nummer 3 is geworden Denoism uit Rotterdam
Zwartjes van 1883 uit Amsterdam – Winnaar Best Customer Experience Award – Leather & Shoes De schoenenwereld wordt vaak bestempeld als conservatief, volgens de jury is Zwartjes van 1883 het tegenovergestelde. Ze bestaan al meer dan 100 jaar en weten nog steeds te vernieuwen. Ze bieden en prachtig assortiment die zorgvuldig wordt gekozen. Daarbij is Zwartjes van 1883 een onmisbaar begrip in Amsterdam. Een bezoek aan Zwartjes van 1883 is volgens de jury altijd een bijzondere en authentieke ervaring. Daarnaast is Zwartjes van 1883 ook uitgeroepen tot de Overall winnaar van de Best Customer Experience Awards. Ze zijn niet alleen een voorbeeld voor de schoenretailer maar ook voor de fashion en lifestyle retailers.
De nummer 2 in deze categorie is MNDS Shoes uit Rotterdam en de nummer 3 is geworden Engelen Schoenmode uit Deventer
Van Tilburg uit Nistelrode – Winnaar Retail Excellence Award Van Tilburg in Nistelrode is een gevestigde winkel die bekend staat om kwaliteit, vakmanschap, service en passie voor mode. Dat is ook precies wat de jury heeft meegenomen in de beoordeling van de Retail Excellence Award. Bij van Tilburg zijn ze altijd op de hoogte van de laatste trends en bieden ze prachtige collecties van aantrekkelijke merken. Een andere kracht van van Tilburg volgens de jury is dat zij zichzelf continu blijven vernieuwen. Bovengenoemde maakt de keuze voor van Tilburg als winnaar dan ook vanzelfsprekend.
De nummer 2 in deze categorie is Van Westen uit Zaamslag en de nummer 3 is geworden De Rode Winkel uit Utrecht
Roots uit Amersfoort – Winnaar Most Innovative Store Award Roots is de hotspot van Amersfoort en volgens de jury ook van Nederland. De collectie wordt zorgvuldig samengesteld. Van strak tot stoer en gedurfd tot tijdloos, er is voor ieder wat wils. Duurzaamheid is en belangrijk thema voor deze winkel. Dit vindt je terug in de inrichting maar ook in de materialen van de collectie. Gevestigde merken naast een aantal labels van jonge designers maakt het aanbod uniek en interessant. Eigenaren Anne en Ales maken een feestje van hun winkel, durven persoonlijk te zijn met hun klant en komen hierdoor dichtbij. Op social media is dit goed te zien door hun wekelijks terugkerende item “#iedereenismodel” waarbij ze zowel klanten als bekende Amersfoorters op de foto zetten in een outfit uit de winkel.
De nummer 2 in deze categorie is Gekaapt uit Amsterdam en de nummer 3 is geworden Hype Heroes uit Den Bosch
Loavies, online – Winnaar Online Experience Award Loavies is meer dan een webshop, het is een community waarbij zij vrouwen inspireren om hun eigen stijl te creëren op basis van de laatste trends. Je vindt hier alle musthaves van nu, overigens niet alleen op het gebied van mode want Loavies.com biedt ook een breed assortiment van accessoires aan. Wat betreft marketing is Loavies zeer creatief met het gebruik van videocontent, ze stralen een bepaalde coolness uit die compleet bij de tijd van nu past. Dit Nederlandse platform betreedt inmiddels ook de internationale markt en is daarmee een snel groeiende webshop die deze onderscheiding meer dan waard is.
De nummer 2 in deze categorie is Brandfield en de nummer 3 is geworden Little Soho.
De Bijenkorf – Winnaar Retail Evolution Award De Best Retail Evolution Award is een nieuwe prijs voor de grootfiliaalbedrijven van Nederland. De absolute winnaar en tevens Nederlands trots is dan ook de Bijenkorf. Dit tijdloze warenhuis is vrijwel de enige die na zo veel jaar nog overeind weet te staan, en de manier waarop is zeer inspirerend voor andere organisaties. De omslag naar het luxere segment was een zeer gewaagde stap die zij perfect uitvoeren. De Bijenkorf laat zien dat de fysieke winkel en in het specifiek het warenhuis niet weg te denken is in het retaillandschap.
De nummer 2 in deze categorie is Costes en de nummer 3 is geworden Omoda.
Overige genomineerden Naast de prijswinnaars waren de overige genomineerden in willekeurige volgorde:
Eindhoven: Deense Kroon, Vielgut, Dragster, Ocho8. Den Bosch: Daily Poetry, Hype Heroes. Haarlem: MEENT. Amsterdam: Div. Herenkabinet/Damesboudoir, Hartje Oost, About. Lifestyle for Men, Maha Amsterdam, Pek & Kleren, Gekaapt, Tenue de Nîmes. Bunschoten-Spakenburg: Bouclé. Eerbeek: Mensink Mode. Harmelen: Vallen Mode. Den Haag: Concrete, Baretta. Horst: VROUW, Heerenstraat. Utrecht: Styled by Juuls, Zolamanola, Oeben’s Mercantile, De Rode Winkel. Maassluis: Cartoux. Delft: Instore. Roermond: Noir. Rotterdam: L’Atradonna, Denoism, Mndsshoes. Zeist: Brothers Mode. Coevorden: Nextdoor by Dimmendaal. Elst: Gino Fashion. Zutphen: Jac Hensen. Bergen: Modekantoor. Arnhem: Coef. Breda: Ouwe Jongens Krentebrood, Palma. Nijmegen: Make My Day Men. Oosterhout: De Paskaemer. Wassenaar: Poush. Groningen: EBB18. Hoogland: Best of Brands. Kerkrade: Grivec Bros (Jeans Paleis). Winterswijk: Denimbar. Rijssen: Wessels de Vlog. Panningen: Trend Schoenmode. Vlaardingen: The Little Green Bag. Uden: Goodwalt. Gorinchem: Bronkhorst Schoenen. Bergeijk: Geenen Schoenen. Deventer: Engelen Schoenmode. Voorthuizen: Bossenbroek. Tilburg: Gimbrère. Enter: Roetgerink. Sevenum: Jansen Noy. Borne: Leurink. Didam: Niek Jansen. Oud-Beijerland: Gentlemen Mode. Online: Miuse, Nanii, Take it Slow, thegreenlabels.com, Kenko Shop, No Label, Brandfield, We Are Labels, Little Soho. Retail Evolution: Claudia Sträter, Sissy-Boy, Be One, Duifhuizen, Anna van Toor, Vanilia, Omoda, SuitSupply, Costes.
Vakkundige vakjury De winkels worden gescreend en beoordeeld door een onafhankelijke vakjury, met jarenlange ervaring en een gouden visie over de toekomst van de retailers, beoordeeld vanuit verschillende vakgebieden. De winnaars zijn zorgvuldig onder de loep genomen door Edwin Belt – Branchespecialist Fashion INretail, Fred Rutgers – Retail Trend Watcher, Ingrid Ploegmakers – Manager Marketing Retail en Communicatie bij Colliers International, Kim Pereira – Hoofdredactrice van het modevakblad Textilia en Michel Smit – Inspiringstories.nl en MSL Forward. Dutch Retail Experience Award De Dutch Retail Experience Awards zijn de landelijke retailprijzen voor de winkels van nu! Een winkel die extra aandacht heeft voor bijvoorbeeld: bijzonder personeel, narrowcasting, het assortiment, de service, een origineel interieur, speciale evenementen en verrassende winkelruimtes. Er is momenteel van alles gaande in de retailbranche. Offline winkels hebben het moeilijk in deze economische mindere tijden. De winkel van de toekomst gaat er anders uitzien. Alles draait om een nieuwe manier van winkelen en het creëren van een authentieke beleving. Met de verschillende categorieën binnen de Dutch Retail Experience wordt er onderscheid gemaakt tussen de succesvolle retailers met een vooruitstrevende winkelbeleid.