Persreacties
"Een ervaring die je vanaf het allereerste moment naar de keel grijpt en niet meer loslaat, hoewel de frequente humor de pijn verdiept én verzacht.(...) Rijsen&Rooxman, DeDikkeMuiz&Sjors is een pure daad van liefde." ★★★★★ NRC
"Een intrigerend rollenspel met soms pijnlijk herkenbare momenten." ★★★★ De Volkskrant
"Een mooi, intiem portret over de wonden die liefde achterlaat, over verantwoordelijkheid, nalatigheid en opvoeding." Het Parool
"Een sprankelende dynamiek, maar ook ruimte om op adem te komen, opnieuw positie te kiezen, elkaar van een afstandje te bezien.
En om, wat paradoxaal lijkt in dit toenaderingsgevecht, elkaar ook te kunnen láten." De Groene Amsterdammer
Over Rijsen&Rooxman, DeDikkeMuiz&Sjors
Hij, de Dikke, verliefde zich ooit in haar, de Kleinste van de twee vrouwen. Daarna verliefde de Grootste van de twee vrouwen zich in de Dikke. En zo ontmoetten de Kleinste en de Grootste vrouw elkaar.
En zij, de Grootste van de twee vrouwen, ontmoette ooit ook de Oudste van de twee mannen, en houdt vanaf dat moment immer van hem. Op een dag ontdekten zij gevieren de schoonheid van de vraag. Of is het pijnlijk deze te stellen? Of te beantwoorden?
Dus daar zitten ze. Te luisteren. Stil aanwezig bij elkaar. En daar beginnen we.
Speeldata
ma 24, di 25, wo 26 & za 29 juni 2019, 20:30 - Theater Bellevue, Amsterdam
Credits
van en met Lineke Rijxman, Adelheid Roosen, Titus Muizelaar en George Groot regie Luk Perceval Een co-productie van mugmetdegoudentand en Adelheid+Zina
Bio’s
Lineke Rijxman studeerde aan de Toneelschool in Amsterdam en was 13 jaar lang verbonden aan Toneelgroep Amsterdam. In 2009 werd Lineke vast lid van het artistieke team van mugmetdegoudentand, als actrice en regisseur. Na het ontvangen van de Colombina voor haar rol in Quality Time (2006), won ze in 2009, voor de rol van Hannah Arendt, de Theo d'Or. Verder was Lineke te zien in talloze films en televisieseries.
Theatermaakster Adelheid Roosen schuwt in haar theater- en filmproducties geen enkel onderwerp: eerwraak, huiselijk geweld, (homo)seksualiteit in de Islamitische wereld, de Alzheimer van haar moeder, alles mag en móet in de openbaarheid. Als artistiek leider van Adelheid+Zina zoekt zij voortdurend naar het kantelen van het perspectief dat wij hebben op de Ander, de ogenschijnlijke vreemde. In 2017 won ze de LPTW Gilder/Coigney International Theatre Award voor haar ‘artistieke excellentie’ en ‘inspiratie voor verschillende samenlevingen’.
Titus Muizelaar belandt via de toneelschool in Maastricht, langs het Zuidelijk Toneel Globe, het Rotterdamse O.T., het progressieve Discordia, het landelijke Toneelgroep Amsterdam, het Antwerpse Toneelhuis en nog vele andere tussenstations bij Adelheid+Zina. Hier werkt hij als lid van het artistiek team aan de vele projecten die ontspruiten. Hij speelde in Thuislozen (2018) met Adelheid Roosen en George Groot.
Van 1966 tot 1981 vormde George Groot samen met Anke Groot, Fred Florusse, Jacques Klöters en Pieter van Empelen de cabaretformatie Don Quishocking. Van begin jaren ’80 maakt hij talloze theatervoorstellingen. Ook geeft hij les aan de HKU en de Academie voor Theater. George Groot en Adelheid Roosen maken al vanaf 1990 samen voorstellingen, waaronder hun theatrale openbare gesprek Hetty&George (2012).
Gezelschappen
Mugmetdegoudentand is een eigenzinnig Amsterdams theatergezelschap dat al meer dan dertig jaar succesvol theater en af en toe televisie maakt. De groep maakt nieuw Nederlands repertoire dat de tijdgeest met persoonlijke stem beschrijft. Ze vindt het daarbij van essentieel belang dat theater onderscheid probeert te maken tussen de ene mening en de andere, tussen werkelijkheid en projectie, tussen vorm en inhoud, verstand en onderbuik en tussen hoofd- en bijzaak. Het artistieke team van mugmetdegoudentand bestaat uit Joan Nederlof, Lineke Rijxman en Marcel Musters.
Theaterroedel Adelheid+Zina van mede-, neder- en buitenlanders, buitenstaanders en wijknomaden maakt theater gebaseerd op vragen stellen, schaamteloze vragen ook, en zonder vooroordeel. Haar repertoire bestaat uit levensverhalen die ze raapt, haar podium is de straat, de wereld haar speelveld. Altijd tegen het reliëf van een zo groot mogelijke vrijheid om met elkaar een toekomst te scheppen, die alleen gerealiseerd kan worden in samenhang met de ander. Adelheid+Zina verzamelt, kantelt, schept, herdefinieert en doet een voorstel. Naar u. Met u.
Meer informatie en kaarten