Sleutelfiguur in de elektronische muziek en beeldend kunstenaar Ryoji Ikeda (Giifu, Japan, 1966) staat bekend om zijn overweldigende live acts en geestverruimend audiovisueel werk. Speciaal voor EYE stelt Ikeda een spectaculaire presentatie samen, die de bezoeker onderdompelt in beeld en geluid.
Voor zijn even minimalistische als adembenemende audiovisuele kunst maakt hij gebruik van wiskundige concepten, kwantummechanica, computerdata, geluid en licht. Hij vormt die om tot werken van een ongrijpbare kracht en schoonheid. Vaak verbeelden zijn kunstwerken de onzichtbare structuren en data die ons leven besturen. Met mathematische precisie brengt hij geluid en beeld terug tot de essentie in oogverblindende installaties, of overstelpt hij de kijker met een visueel bombardement van barcodes of pixels.
In Eye is onder andere the radar <3WUXGA version A/>, (2018/2014) te zien. In deze enorme, betoverende projectie worden sublieme abstracte beelden afgewisseld met beelden vanuit een microscoop en een telescoop, van verre werelden en in kaart gebrachte manen en weerpatronen.
data.scan (2009) vertaalt gegevens uit wetenschappelijke onderzoeken, die zowel het menselijk lichaam als het astronomisch universum in kaart hebben gebracht.
point of no return (2018) is een nieuw werk dat Ikeda speciaal voor Eye heeft gemaakt. Op de voorzijde is een zwart gat te zien met enorme hoeveelheden informatie, op de achterkant van de wand een zeer helder wit gat. Ikeda: “Technisch eenvoudig, maar dit nieuwe werk zal het meest metafysische werk van mij zijn.”
Voor Eye ontwikkelt Ikeda ook een zwarte versie van 4'33" (2018) een eerbetoon aan de compositie 4'33’’ van John Cage en een elegante verbeelding van Cages filosofische meditatie over de onmogelijkheid van stilte.
data.tron <3 SXGA+ version/> (2009-2018) wordt geprojecteerd op een reusachtig scherm, waarop je het enorme universum van gegevens kunt ervaren in het oneindige tussen 0 en 1. Hoeveel punten zijn er in een lijn? Hoeveel getallen bestaan er?
Omlijstende programma's
Live performance C⁴I in Eye: Ryoji Ikeda, 23 november i.s.m. Amsterdam Art Weekend en IDFA. In zijn live performance C⁴I behandelt Ikeda de manieren waarop data ons begrip van de wereld vormen. Het hypnotiserende werk meandert tussen de natuur, de wetenschap en de filosofie en overschrijdt op subtiele wijze de grenzen tussen het reële en het virtuele.
Filmprogramma The Man Machine, 18 oktober-13 november 2018. Alle denkbare scenario’s over de samenwerking tussen menselijke en machine-intelligentie komen langs in het vier weken durende filmprogramma The Man Machine, waarin rijkelijk uit de collectie van Eye wordt geput: van Futura de Maschinenmensch in Fritz Lang’s klassieker Metropolis (1927) tot de aarde-reddende robot Gort in The Day the Earth Stood Still (1951) en Ex Machina (2014).