AMSTERDAM - Wie ben ik? Waar kom ik vandaan? Wat maakt mij bijzonder? Deze vragen staan centraal in de nieuwe tentoonstelling Humania die zaterdag 23 november 2019 opent in NEMO Science Museum in Amsterdam. De vierde verdieping van het wetenschapsmuseum wordt hiervoor compleet vernieuwd. Zelftests, wetenschappelijke objecten en persoonlijke verhalen vormen samen een ontdekkingstocht naar wie je bent.

De afgelopen vier jaar ondergingen alle verdiepingen van NEMO een grondige verbouwing. De tentoonstelling Humania over de mens is het sluitstuk van deze vernieuwingsslag. Dat wordt dit najaar groots gevierd met een landelijk openingsprogramma.Michiel Buchel, algemeen directeur NEMO Science Museum: ‘Het universele thema van de mens is een prachtig slotakkoord van onze meerjarige verbouwing. Ik zie reikhalzend uit naar de opening van Humania. Net als alle andere verdiepingsvloeren die de afgelopen jaren zijn verbouwd, neemt ook deze tentoonstelling bezoekers mee in een groot wetenschapsthema; ditmaal de mens. Dat gebeurt op de NEMO-manier: door zelf onderwerp te zijn en de wereld om je heen te ontdekken door te doen.’

Ontdek jezelf door de ander
In Humania wordt met fysieke tests en mogelijk confronterende vragen ingezoomd op de werking van je lijf en brein. Zowel biologie, sociologie als psychologie van de mens is onderwerp. Hoe uniek of gemiddeld ben jij ten opzichte van de ander? Hoe zit je lijf in elkaar, van je oorsprong tot aan je dood? Waartoe voel jij je aangetrokken? Wat zeggen vooroordelen over jou? Wat moeilijkere onderwerpen als seks of de dood schuwt NEMO in de tentoonstelling niet. Actueel zijn thema’s rondom de maakbaarheid van de mens. De tentoonstelling Humania is vooral bedoeld voor bezoekers van twaalf jaar en ouder.

Van onder tot boven vernieuwd
In vier jaar tijd onderging NEMO een uitgebreide facelift. Na miljoenen bezoekers die het in het oog springende museumgebouw van architect Renzo Piano de afgelopen 22 jaar bezochten, was het tijd voor een update. Iedere verdieping is aangepakt en heeft nu een duidelijk herkenbaar thema en meer aanbod voor alle generaties bezoekers.

Partners
Hoofdpartner BankGiro Loterij droeg genereus bij aan de vernieuwing. Voor Humania ontving NEMO van BankGiro Loterij een éxtra projectbijdrage van 1 miljoen euro. Andere begunstigers betreffen Amsterdams Fonds voor de Kunst, BPD Cultuurfonds, Foundation of Kessler & Co., Mondriaan Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stenim/FME CWM, Stichting Goede Doelen Nh1816 en Stichting Zabawas.