AMSTERDAM - Ter gelegenheid van 125 jaar Stedelijk is in de IMC Erezaal van het Stedelijk Museum een speciale presentatie te zien. Met de tentoonstelling Small World Real World, die voor een belangrijk deel uit de collectie is samengesteld, geeft directeur Rein Wolfs aan hoe hij in de toekomst met de collectie van het Stedelijk denkt om te gaan. Uitgaande van de noodzaak van verbreding is Small World Real World te lezen als een kleine transhistorische reis tussen verschillende werelden.
Als internationaal museum is het Stedelijk een global player op het gebied van hedendaagse en moderne kunst en vormgeving. Maar hoe werelds ook, de collectie is in grote lijnen een verzameling van kunstwerken van Europese en Noord-Amerikaanse, witte, mannelijke makers. Het overgrote deel van de wereld is niet vertegenwoordigd.
De tentoonstelling Small World Real World stipt mogelijkheden aan om daar verandering in te brengen en laat kunstwerken zien die de toon zetten voor de nieuwe koers van het Stedelijk: het museum zet in op verbreding, inclusie, meerstemmigheid en betrokkenheid. Met meer kunst van makers van kleur en van vrouwelijke kunstenaars, met andere verhalen en nieuwe beeldtalen.
Deze tentoonstelling in de IMC Erezaal laat werken zien van Etel Adnan, Remy Jungerman, Willem de Rooij, Abdoulaye Konaté, Simnikiwe Buhlungu, Yulia Tsvetkova, Klara Lidén, Kazimir Malevich, El Anatsui en Don Yaw Kwaning.
De werken van Etel Adnan, Remy Jungerman, Yulia Tsvetkova, Don Yaw Kwaning en Simnikiwe Buhlungu zijn recente aankopen. Het werk van Klara Lidén staat op de nominatie om te worden aangekocht. De grote sculptuur van El Anatsui zou het museum heel graag verwerven als bijzondere jubileumaankoop ter gelegenheid van 125 jaar Stedelijk.
Rein Wolfs, directeur Stedelijk Museum Amsterdam en samensteller van de presentatie: "'In the World But Don't Know the World' van El Anatsui schreeuwt erom opgenomen te worden in onze wereld en in de collectie van het Stedelijk. Het rijk en weelderig gedrapeerde materiaal – ontelbaar veel gevouwen gebruikte flessendoppen – staat voor de eeuwenoude handelsbetrekkingen tussen Afrika, Europa en Amerika, waarbij drank ook meer dan eens werd gebruikt als ruilmiddel voor de slavernij. Klara Lidéns readymades komen direct uit onze met graffiti besmeurde stedelijke cultuur. Yulia Tsvetkova's tekeningen zijn een activistisch statement voor een gendergelijke en lhbtiq+-tolerante wereld en Simnikiwe Buhlungu verhoudt zich direct en confronterend tot het werk van Spike Lee. Malevich, dé radicale vernieuwer in de collectie van het Stedelijk, kijkt vanuit een historische positie mee."
Small World Real World is een vervolg op de tentoonstelling How Far How Near (2014/15), waarin de geografische beperking van de collectie en het tentoonstellingsbeleid van het museum kritisch tegen het licht werden gehouden.