AMSTERDAM - Met Shell Shock geeft Eye ruimte aan de verbeelding van maatschappelijk geweld en de gevolgen ervan. Het programma toont de bandbreedte van de verwerking van traumatische herinneringen in de cinema. Het door de Vietnamoorlog getekende personage Travis Bickle uit Taxi Driver, de door PTSS gekwelde soldaten in de documentaire Crazy en de ex-tankcommandant uit de animatiefilm Waltz with Bashir delen één ding: ze willen vertellen over wat hen is overkomen om te verwerken. En de kijker komt dichtbij en verwerkt mee. In Shell Shock is plaats voor alle filmgenres: van documentaire tot komedie, van cultfilm tot kostuumdrama.

Shell Shock: de kracht van verhalen, Eye Filmmuseum, 22 maart t/m 22 mei 2019. Het filmprogramma loopt parallel aan de tentoonstelling A Tale of Hidden Histories - Broomberg & Chanarin, Omer Fast, Chia-Wei Hsu, Meiro Koizumi (16 maart – 19 mei 2019)

Beelden van kapot gebombardeerde steden in Syrië, hongerende kinderen in Jemen, bomaanslagen in Afghanistan, geweld in Soedan: dagelijks rapporteren de media over conflicten en oorlog. Het themaprogramma Shell Shock geeft ruimte aan de persoonlijke verbeelding van de angst, woede en verwarring die er op volgen. Via de verhalen van filmmakers en hun personages komt de kijker zo dicht mogelijk bij de ervaringen van mensen na een periode van oorlog en geweld. De subjectieve blik staat centraal, niet de waarheidsvinding.

De makers verhalen over de psychische staat van mensen die zich in een conflictzone hebben bevonden. Ze praten bijvoorbeeld met voormalige blauwhelmen over posttraumatische stoornis (Crazy, Heddy Honigmann), verdiepen zich in de psyche van een Vietnamveteraan (Taxi Driver, Martin Scorsese) of onderzoeken in een animatiefilm waarom ze zich zo weinig herinneren van hun optreden als tankcommandant in de oorlog met Libanon (Waltz with Bashir, Ari Folman). Fictie, in allerlei genres, blijkt vaak de sleutel tot verwerking van het verleden: van psychothriller (Jacob’s Ladder, Adrian Lyne) en historisch drama (Mrs. Dalloway, Marleen Gorris) tot de suspense in de kunstenaarsanimatie La casa lobo (Joaquín Cociña, Cristóbal León).

Specials
Shell Shock brengt niet alleen films maar ook maatschappelijk betrokken specials met lezingen, Q&A’s en performances. Op het programma staan thema’s als herinnering en narrativiteit (Hannah Arendt), psychiatrie (Post Traumatisch Stress Syndroom) en de verhalen van Syrische vluchtelingen (storytelling), en een editie van Cinema Stadsleven met Tracy Metz.

PROGRAMMA
Let There Be Light (1946) John Huston (58’)
Hiroshima mon amour (1959) Alain Resnais (90’)
Catch-22 (1970) Mike Nichols (122’)
Johnny Got His Gun (1971) Dalton Trumbo (101’)
Taxi Driver (1976) Martin Scorsese (114’)
Airplane! (1980) Jim Abrahams, David Zucker (88’)
First Blood (1982) Ted Kotcheff (93’)
Combat Shock (1984) Buddy Giovinazzo (91’)
The Emperor's Naked Army Marches On (1987) Kazuo Hara (122’)
Jacob’s Ladder (1990) Adrian Lyne (113’)
Mrs. Dalloway (1997) Marleen Gorris (97’)
Crazy (1999) Heddy Honigmann (97’)
First Kill (2001) Coco Schrijber (55’) Redacted (2007) Brian De Palma (90’)
Waltz with Bashir (2008) Ari Folman (90’)
The Act of Killing (2012) Joshua Oppenheimer (117’)
We Lived Our Ordinary Lives (2012) Daya Cahen (18’)
Dheepan (2015) Jacques Audiard (115’)
Full Contact (2015) David Verbeek (105’)
Remainder (2015) Omer Fast (103')
Continuity (2016) Omer Fast (85')
Voir du pays (2016) Delphine Coulin, Muriel Coulin (102’)
Theatre of War (2018) Lola Arias (73’)
The Atomic Soldiers (2018) Morgan Knibbe (23’)
New Homeland (2018) Barbara Kopple (94’)
La casa lobo (2018) Joaquín Cociña, Cristóbal León (75’)