AMSTERDAM - Het Rijksmuseum heeft een schilderij verworven van de Zaanse schilder Jan Verkade (1868-1946). Het is een lieflijke voorstelling uit 1893 van een meisje in de traditionele kleding van het Bretonse dorp Saint Nolff. Het werk geldt als hoogtepunt van Verkade’s oeuvre dat vrijwel niet in openbare collecties voorkomt.
Het schilderij, getiteld Herinnering, is gekocht op een veiling bij Sotheby’s voor €227.539. De aankoop is mogelijk gemaakt dankzij het Otto van Noppen Fonds/Rijksmuseum Fonds en de deelnemers van de BankGiro Loterij. De aanwinst zal deze zomer te zien zijn in het Rijksmuseum
Taco Dibbits, hoofddirecteur Rijksmuseum: Jan Verkade geldt als een belangrijke brug tussen de Franse avant-garde en de Nederlandse kunstenaars. Hij zette de Nederlandse schilderkunst in internationaal perspectief. Deze intieme 'Herinnering' is een hoogtepunt in zijn oeuvre, dat zelden in het openbaar te zien is. We zijn blij het binnenkort aan iedereen te kunnen tonen.
Kunstenaarsgroep met Gauguin, Bernard en Denis
Jan Verkade was een belangrijke representant van de Franse kunstenaarsgroep Les Nabis, die zich rond 1890 formeerde in Parijs en Bretagne rondom de schilders Paul Gauguin, Emile Bernard en Maurice Denis. De schilders van Les Nabis vallen onder de stroming van het symbolisme en zochten hun onderwerpen in de traditionele gemeenschappen van Frankrijk. Ze werkten samen in de Bretonse dorpen Pont-Aven, Le Pouldu en Saint Nolff. Hun thematiek van onbedorvenheid en spiritualiteit drukten zij uit in een nieuwe stijl met sterke kleurenvlakken en contouren.
Bretagne meets Toscane
Nadat de groep in 1891-92 uiteen gevallen was, ondernam Verkade in 1892 een reis naar Italië en verbleef in het klooster van Fiesole (Toscane). Daar trad hij in 1893 toe tot de Franciscaner orde en ging verder door het leven als Dom Willibrord Verkade. Hij raakte onder de bekoring van de schilderkunst uit de vroeg-Renaissance, zoals de Madonna’s van Botticelli. Dit komt ook in het in Fiesole geschilderde Herinnering tot uitdrukking. Verkades ‘Bretonse Madonna’ heeft een Italiaans heuvellandschap met cipressen als achtergrond. Het kerkje van Saint Nolff, dat een grijs dak had, heeft nu een rood Toscaans dak. Jan Verkade schilderde zo een persoonlijke herinnering aan een belangrijke ommekeer in zijn leven.