AMSTERDAM - Tot diep in de jaren zeventig was de film over baron Von Trapp, zijn zeven kinderen en de onconventionele gouvernante Maria (Julie Andrews) een van de populairste Hollywoodproducties. En ook nu nog weet de musical over een onkreukbare familie in de nazitijd jong en oud te ontroeren. Eye vertoont exclusief in Nederland de nieuwe 70mm-celluloidkopie, met prachtige frisse kleuren, een rijkdom aan visuele details en kristalhelder geluid. Laat je meevoeren op de klanken van ‘Edelweiss’, ‘Do-re-mi’ en ‘Climb Ev’ry Mountain’.
Oostenrijk, 1938. Als na de Anschluss de nazi’s door de straten van Salzburg trekken, vraagt weduwnaar baron Von Trapp, een door en door fatsoenlijke man, zich af waar het met de wereld en zijn schare kinderen heen moet. Gelukkig is er de zeer gelovige maar onorthodoxe non Maria; op aanraden van haar moeder-overste wordt ze gouvernante van de Von Trappjes en brengt ze de nodige veranderingen binnen het huishouden teweeg.
Meer storyline is niet nodig voor een van de beroemdste Hollywoodmusicals (vijf Oscars), die opent met een spectaculair shot van de Alpen waar een frisgewassen Julie Andrews van een dito omgeving staat te genieten. Waarna, later in de film, de hele familie uitbarst in de Rodgers & Hammerstein-songs die de ruggengraat vormen van deze romantische-musical-met-dramatische-ondertoon: ‘Do-re-mi’, ‘Edelweiss’ en ‘Climb Ev’ry Mountain’.
Fonkelnieuwe print, unieke kans
De nieuwe kopie van The Sound of Music (1965, 20th Century Fox) werd getrokken van het nog bestaande 70mm-cameranegatief. Daarmee is recht gedaan aan de originele celluloidervaring met hoge resolutie, verzadigde kleuren en kristalhelder geluid.
De nieuwe kopie wordt uitgebracht door de Engelse distributeur Park Circus en is exclusief te zien in het filmmuseum, van 19 december 2018 t/m 9 januari 2019. Een unieke kans voor een hernieuwde kennismaking.
Eye is het enige theater in de Benelux dat regelmatig 70mm-films op celluloid vertoont. Daarmee brengt het filmmuseum eerbetoon aan de hoge kwaliteit van de analoge film, die – juist in het digitale tijdperk – in de belangstelling staat. ‘Het komt erop neer dat film nog altijd veel meer kleur en detail kan opnemen’, zei cameraman Hoyte van Hoytema eens over de aantrekkingskracht van celluloid. ‘Dat is waarom heel veel mensen, ook zonder die technologie te begrijpen, film kijken een prettiger sensatie vinden’.