AMSTERDAM - Met de Franse regisseur Julien Gosselin voegt Internationaal Theater Amsterdam (ITA) een van de grootste jonge talenten ter wereld als gastregisseur aan haar gezelschap toe. Eerder haalde ITA zijn succesvolle producties Les Particules Élementaires en 2666 naar Amsterdam. In zijn debuut met het ITA-ensemble, Vallende man, reflecteert Gosselin op het mondiale terrorisme en het effect ervan op een New Yorks gezin in de nasleep van 9/11. De voorstelling - met o.a. Eelco Smits, Hans Kesting, Maria Kraakman en Chris Nietvelt – beleeft zondag 17 maart haar wereldpremière in Amsterdam.
Vallende man
Met zijn bewerking van de gelijknamige roman van Don DeLillo tekent Julien Gosselin het schrijnend portret van mensen die hun identiteit zijn kwijtgeraakt en in een veranderende wereld de weg niet meer vinden. Hoe komen overlevenden in het reine met de traumatische ervaring die 9/11 was? DeLillo schreef met Falling Man (2007) een van de eerste grote romans over 9/11. Keith Neudecker, een 39-jarige jurist, ontkomt lichtgewond uit de Twin Towers. Verward zoekt hij zijn toevlucht bij zijn ex-vrouw Lianne. Ze proberen de draad van hun stukgelopen huwelijk weer op te pakken maar na de aanslagen blijken ook alle zekerheden uit hun leven verdwenen. Keith begint een kortstondige relatie met de vrouw van wie hij de aktetas uit de torens meegriste. Lianne wijdt zich aan een groep Alzheimerpatiënten in een poging opnieuw zin te geven aan haar leven. De totale willekeur en het besef van eindigheid hebben zich echter voorgoed in hun geest genesteld.
DeLillo stelt grote vragen met mondiale dimensies maar behandelt ze niet op een puur politiek niveau. Aan de hand van intieme verhalen over gewone mensen onderzoekt hij hoe het geweld onze herinnering en ons zelfbeeld heeft aangetast’, aldus Gosselin.
Gosselin
Julien Gosselin (31) deed het Franse theater al op jonge leeftijd op zijn grondvesten schudden. Met stukken die gaan over (de bron van) het geweld en de poëzie in de samenleving van vandaag. Met een gezelschap van jonge spelers die zich volledig geven. 'Zelfverzekerd en overtuigend' zoals de Volkskrant naar aanleiding van 2666 schreef. Met een vorm van theater die ervaringen oplevert vergelijkbaar met een ijzersterke film of een stevig rockconcert.
Don DeLillo
Vallende man maakt deel uit van een groot project van Gosselin op basis van het werk van DeLillo. Het eerste deel is een marathonvoorstelling die hij maakte met zijn eigen gezelschap voor het Festival d’Avignon 2018. Hierin bracht hij drie boeken (Joueurs, Mao II, Les Noms) van DeLillo samen. Deze marathon is 10 t/m 14 april 2019 te zien in Internationaal Theater Amsterdam. Zowel in losse delen als integraal. Vallende man is het tweede deel van zijn Don DeLillo-project en wordt gecreëerd met het ITA-ensemble. Internationaal Theater Amsterdam is voorlopig de enige plek ter wereld waar de twee delen te zien zijn.
Gosselin: ‘Alle vier deze romans verkennen het thema van het terrorisme en het geweld. De eerste drie vormen samen een reis door de late 20ste eeuw. Met het sluitstuk Vallende man begint de 21ste eeuw. 9/11 is niet alleen het definitieve begin van het politieke en religieuze geweld op Amerikaanse bodem, het markeert ook de intrede van het terrorisme in het hart van de hele westerse samenleving.’
Pers over marathonvoorstelling Joueurs, Mao II & Les Noms
‘All aspects of Gosselin’s show – acting, film, dramaturgy, polymorphous scenery and live music – are superb.’ - The Guardian ★★★★★
* za 2 en zo 3 maart 2019 is de marathon nog te zien in deSingel, Antwerpen