De performance Jason’s Crazy Night ontleent zijn structuur aan Charles Dickens’ Een kerstvertelling. Humor wordt ingezet als ontwapenend middel om het verhaal te vertellen van een aan porno verslaafde, zelfverklaarde ‘bro’, genaamd Jason Biddies. Tijdens het toneelstuk heeft Biddies (gespeeld door Hirsch) ontmoetingen met geestverschijningen die staan voor zijn verleden, heden en toekomst, net zoals Ebenezer Scrooge dat in Een kerstvertelling overkwam. Deze verschijningen worden belichaamd door drie pornosterren die uiteenlopende vormen aannemen en hem helpen zijn verhouding tot pornografie, vrouwen en zijn soms giftige mannelijkheid te begrijpen.
Hirsch’ werk draait vaak om ongemakkelijke maar herkenbare onderwerpen, zoals pornografie, schaamte, seksuele ontwikkeling en gender rolpatronen. Hoewel internetporno wereldwijd door een verbijsterend groot aantal mensen wordt geconsumeerd, worden de effecten ervan op de seksuele ontwikkeling zelden openlijk besproken. Aangezien pornografie veelvuldig raciale stereotypen en rolpatronen opvoert in verhalen waarin vaak geweld tegen vrouwen en mensen van kleur voorkomt, wordt het hoog tijd dat er een publiek debat plaatsvindt over de aanwezigheid ervan in populaire media.
Ann Hisch is een video- en performancekunstenaar die de invloed van technologie op populaire cultuur en gender onderzoekt. Binnen haar werk gebruikt Hirsch het internet vaak als onderwerp en/of medium, onder andere in Cuts.video (2018), een onderzoek naar de thema’s en stereotypen die in pornografie aan te treffen zijn; de online videocompilatie hornylilfeminist.com (2014-2015); en haar online Youtube-performance Scandalishious (2008-2009), waarvoor ze op Youtube een ‘cewebrity’-kanaal opzette en meer dan twee miljoen videoviews oogstte. In 2013 gaf Rhizome de opdracht voor Playground, haar toneelstuk over volwassen worden door middel van een online-relatie, die voor het eerst te zien was in het New Museum in New York en werd opgevoerd in de South London Gallery in Goldsmiths College. Hirsch heeft solotentoonstellingen gehad in het MIT List Visual Arts Center, Arcadia Missa in Londen en in First Look, de online projectruimte van het New Museum.
Credits
Jason’s Crazy Night is de performanceopdracht 2019 van het Stedelijk Museum Amsterdam. Tot eerdere opdrachten behoren CFGNY: Fake Fashion 3 (2018) en Alicia Frankovich: Atlas of the Living World (2017).De video’s Jason’s Past, Jason’s Present en Jason’s Future werden gemaakt in opdracht van KRIEG, Hasselt als onderdeel van Ann Hirsch’ solotentoonstelling Jason’s Room, die tot 16 november 2019 te zien is.