AMSTERDAM - Het Stedelijk Museum Amsterdam presenteert vanaf 5 oktober een van de beroemdste cineasten van dit moment in de tentoonstelling More Than I Looked For.
Filmmaker Jeff Preiss is bekend van muziekvideo’s en Hollywood bioscoopfilms, en zijn rol als pionier in het experimentele filmlandschap van New York. In het Stedelijk Museum toont hij in een filminstallatie zijn meesterwerk STOP (1995-2012) en niet eerder in Europa vertoond werk 14 STANDARD 8mm REELS 1981-1988 (2019).
Jeff Preiss is actief in een breed spectrum van filmgenres. Zijn werk wordt gekenmerkt door aandacht voor de fysieke kwaliteiten van film en de meesterlijke manier waarop hij het verhalende aspect benadrukt. Naast zijn creatieve filmprojecten heeft hij in de East Village en Lower East Side van New York de centra ORCHARD en Films Charas opgericht voor en door kunstenaars.
Preiss’ meesterwerk STOP (1995-2012) is tussen 1995 en 2011 gefilmd op 2500 rollen 16mm-film van zo’n 30 meter en biedt een intiem kijkje in het tijdperk waarin de digitale wereld opkomt en de terroristische aanslagen van 11 september 2001 plaatsvonden. De film is een subtiel vervlochten home movie en reisverhaal. Het tijdsverloop is in de film duidelijk zichtbaar aan de hand van het kind van Preiss, die we zestien jaar lang volgen in het dagelijkse leven: spelen, eten, tv kijken, tekenen, schrijven. Daarbij zijn we gaandeweg ook getuige van een beslissende gendertransformatie.
Intieme Gesprekken
Het recentste werk van Preiss 14 STANDARD 8mm REELS 1981-1988 (2019), is een bewerking van standaard 8mm-film uit de jaren 80 die werd bewaard door Anthology Film Archives en The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts. Elke rol film is opgedragen aan iemand met wie de filmmaker in deze periode bevriend was en die nog steeds belangrijk voor hem is. Het zijn geen letterlijke portretten, maar intieme gesprekken met de persoon aan wie de rol is opgedragen. Interactie uit het verleden en persoonlijke voorkeuren worden als een soort conceptueel magnetisme gebruikt om de beelden te ordenen. Net als bij STOP ontvouwt 14 STANDARD 8mm REELS 1981-1988 zich door middel van hypnotische editing en een prikkelend tempo tot een persoonlijke benadering van montage en poëtische beeldtaal.