AMSTERDAM - Van 23 november 2018 tot 29 april 2019 fungeert de Oude Kerk als tempel voor muziek waar alles draait om een op geluid gebaseerd kunstwerk. Directe aanleiding voor deze interventie is de naderende voltooiing van de restauratie van het wereldberoemde Vater-Müller Orgel. Het is een lang gekoesterde wens van menige bezoeker om eens op dit majestueuze orgel te mogen spelen. In de winter van 2019 gaat deze wens in vervulling.

Kunst, erfgoed en muziek
Bij hun voorbereidende bezoeken aan de Oude Kerk hebben de Canadese kunstenaars Janet Cardiff en George Bures Miller op meerdere manieren klank in de ruimte laten resoneren. Middels stem en orgel hebben zij een beeld gekregen van de akoestische mogelijkheden die de architectuur biedt. Wat hen vooral aansprak was het in restauratie verkerende Vater-Müller Orgel (1742). Het instrument werd onderzocht en wordt vooruitlopend op de oplevering in mei 2019 experimenteel bespeeld en opgenomen. Janet Cardiff: “The organ in the church inspired us. We thought: why not make another organ? But of a different type and one that the public could play”.

De vragen die in de totstandkoming van dit werk centraal staan draaien om de relatie kunst, erfgoed en muziek. Kunnen we ons een ruimte voor muziek voorstellen die bestaat buiten de media en voorbij het podium? Een ruimte waarin de luister- en kijkpositie wordt bepaald door de bezoeker en niet afhankelijk is van een aangewezen stoel? Als het aan de kunstenaars ligt gaan luisteraars en kijkers dit vraagstuk zelf onderzoeken en beantwoorden. Voor de duur van de tentoonstelling laten zij een geluidsinstallatie het middelpunt van tijd en ruimte van de Oude Kerk zijn.


Soundtrack voor het monument
Als je in deze periode de Oude Kerk bezoekt word je automatisch onderdeel van een geluidswerk waaraan je kortstondig zelf een bijdrage levert. Je stapt in een werk dat allesomvattend is; het geluid vult de gehele ruimte. Zie het als een soort soundtrack voor het monument. 25 speakers zijn verbonden met een mellotron, een mechanische voorloper van de sampler<1/>, die omgevingsgeluiden met zang en tonen uit onder meer het Vater-Müller Orgel mengt. Het geluid doet een beroep op je verbeeldingskracht, je geheugen en je bereidheid tot overgave. Via de mellotron bespeel jij straks de monumentale ruimte, en bepaal je de atmosfeer en perceptie van de Oude Kerk.

De kunstenaars
Janet Cardiff en George Bures Miller zijn internationaal gerenommeerde installatie- en geluidskunstenaars. Hun baanbrekende werk was The Dark Pool uit 1995, een kamer vol bric-a-brac die geluiden maakte en om interactie vroeg als kijkers voorbij kwamen. Dit zette de toon voor volgende werken die met de verwachting van de bezoekers speelden door middel van gefragmenteerde vertellingen via verschillende media. Cardiff en Miller vertegenwoordigden Canada op de Biënnale van Venetië in 2001 en exposeerden in onder meer Tate Modern, London (UK), Palais de Tokyo, Paris, (F), Castello di Rivoli Museo d’Arte, Torino (IT), Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid, (S). Hun werk is onderdeel van internationale collecties in musea wereldwijd.

Oude Kerk
Oude Kerk, Oudekerksplein (de Wallen), Amsterdam
Prijs: 10 euro (online tickets) (Vrij entree met museumkaart of vriendenpas) Oudekerk.nl
Het project wordt gesteund door het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) en Fonds21