AMSTERDAM - Een man tilt een groot zwart ding uit een kast, er is een samengesteld meisje en er zijn schepselen in een woud. Eye brengt deze zomer nieuw werk van Alex van Warmerdam samen in een speciaal voor het filmmuseum ontworpen tentoonstelling. L’histoire kaputt is een eigenzinnige solo waarin personages, objecten en situaties tot leven komen in een raadselachtige, strak geënsceneerde setting, omkleed met groot geprojecteerde scènes uit Van Warmerdams films. In alle onderdelen van de tentoonstelling schuilt de nuchtere verbeelding en eigenzinnigheid van Van Warmerdam als film- en theatermaker, schrijver en schilder.

Een ober die genoeg heeft van zijn miserabele bestaan en komt klagen bij de scenarioschrijver die hem de ene na de andere tegenslag laat ondergaan; Abel, de dertiger die niet wil opgroeien en met zijn schaar vliegen doorknipt; een jurk als hoofdpersoon, een typisch Hollandse wederopbouwstraat aan de rand van een dwangmatig rechthoekig bos, een charismatische zwerver die opgewekt een familie gijzelt.

Negen speelfilms regisseerde Alex Van Warmerdam (1952) en alle negen dragen tot in het kleinste detail de handtekening van de maker. Handeling, mise-en-scène en art-direction zijn strak gechoreografeerd, de vertelvorm vaak onconventioneel – niet zelden breekt geweld naar buiten en vallen er scenario-technisch onvermijdelijke doden. Dezelfde hang naar perfecte afwerking en zwart-komische vervreemding is te vinden in de tentoonstelling Alex van Warmerdam – L’histoire kaputt.

Alles nieuw gemaakt
Op uitnodiging van Eye maakt de film- en theatermaker, schrijver en schilder een tentoonstelling met nieuwe films, installaties en objecten. Film, theater, vormgeving en schilderkunst komen samen en belichten alle facetten van Van Warmerdams kunstenaarschap.

Samengesteld meisje
Onder de kunstwerken bevindt zich een grote opslagtank, met daarin een ‘samengesteld meisje’, liggend tussen de struiken. Op de plek van haar hoofd een opengeslagen boek. Een aquarium toont een doorsnede van een troebele sloot; een ruim vier meter breed schilderij toont twee zakenmannen, dobberend op een vlot in zee, als een losgesneden scène uit een film; er zijn stopmotionfilms van een steeds veranderend schilderij en om beurten mogen bezoekers een woonkamer betreden om kennis te maken met de bewoners.

Film als fragment, film in de zaal
Tussen de werken zijn vijf grote schermen opgesteld waarop fragmenten zijn te zien van Van Warmerdams speelfilms zoals De Noorderlingen (1992), Ober (2006), Borgman (2013) en Schneider vs. Bax (2015). In de filmzalen draaien de volledige films (merendeels 35mm-kopieën uit de Eye-collectie) en restauraties van Abel en De Noorderlingen. In het najaar, aansluitend op de tentoonstelling, vertoont het filmmuseum een nieuwe montage van Grimm (2003).

Publicatie
Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde publicatie in samenwerking met literair tijdschrift De Gids en Uitgeverij Nieuw Amsterdam. Om recht te doen aan Van Warmerdams eigenzinnig kunstenaarschap heeft De Gids schrijvers en dichters benaderd wier werk getuigt van een vergelijkbare originaliteit. Hen is gevraagd met vrije associaties en gedachte-experimenten op Van Warmerdams oeuvre te reageren. Ook wordt een selectie van Van Warmerdams werk opgenomen, van gedichten en scènes uit toneelteksten tot beeldende kunst, stills uit zijn films, affiches en beelden van zijn theatervoorstellingen.