Japan Restored, van 6 tot en met 23 december 2019 in Eye Filmmuseum, IJpromenade 1, Amsterdam, eyefilm.nl/japanrestored
De jaren vijftig waren de gouden jaren van de Japanse cinema. De nasleep van de Tweede Wereldoorlog liet vele littekens achter, maar de Japanners waren ook vastberaden om hun levens opnieuw op te bouwen. Filmstudio's als Shochiku, Shintoho en Daiei namen de meest begaafde filmmakers uit die tijd in dienst, waarna een hele reeks meesterwerken de wereld zou bestormen. De Japanse cinema werd een internationaal fenomeen; films wonnen prijzen op de filmfestivals van Venetië, Berlijn en Cannes. Filmmakers zoals Yasujiro Ozu, Akira Kurosawa en Kenji Mizoguchi werden erkend als grootmeesters, en worden nog steeds beschouwd als de beste regisseurs aller tijden.
Kenji Mizoguchi
Speciale aandacht bij Japan Restored in Eye is er voor Kenji Mizoguchi, wiens meesterwerken zelden nog vertoond worden. Hij stond bekend als monomaan perfectionist en acteurstiran, maar was tegelijkertijd een sociaal bewogen man in wiens films de Japanse vrouw centraal staat.
Mizoguchi verwierf in het Westen bekendheid met zijn naoorlogse, historische films (jidaigeki), waaronder The Life of Oharu, waarvoor hij in 1952 op het filmfestival van Venetië de International Award won. Ugetsu monogatari (1953) en Sansho the Bailiff (1954) volgden, voor beide films won Mizoguchi een Zilveren Leeuw in Venetië, wat zijn internationale reputatie verder versterkte. Niet lang daarna werd de Japanner door de filmers van de Nouvelle Vague (Godard, Rivette) tot een van hun grote voorbeelden uitgeroepen.
Beroemd is Mizoguchi vooral om zijn uiterst precieze cameravoering en gevoel voor esthetiek. De regisseur benaderde zijn films en zijn onderwerpen met 'het oog van de schilder en de ziel van de dichter'. Langzame camerabewegingen, lange shots en nadruk op de psychologie van het menselijk drama kenmerken de films van hyperstilist Mizoguchi. Volgens hem is de cinema er 'om mensen te laten zien hoe de wereld in elkaar steekt zodat ze ermee aan de slag kunnen' – een prikkelende aansporing om je niet neer te leggen bij de orde der dingen.
Programma
The Flavor of Green Tea over Rice
Japan - 1952 - Yasujiro Ozu - 115 min.
The Life of Oharu
Japan - 1952 - Kenji Mizoguchi - 148 min
Tokyo Story
Japan - 1953 - Yasujiro Ozu - 135 min
The Crucified Lovers
Japan - 1954 - Kenji Mizoguchi - 102 min.
Sansho the Bailiff
Japan - 1954 - Kenji Mizoguchi - 126 min.
Early Spring
Japan - 1956 - Yasujiro Ozu - 144 min.
Floating Weeds
Japan - 1959 - Yasujiro Ozu - 119 min.
The Ballad of Narayama
Japan - 1983 - Shohei Imamura - 130 min.
Japan Restored kwam tot stand in samenwerking met The Japan Foundation (Tokio) en de Japanse ambassade in Den Haag.