AMSTERDAM - De TCS Amsterdam Marathon is op zondag 16 oktober live te volgen bij NOS Studio Sport. Aan de uitzending van de elitewedstrijd en het NK marathon wordt een unieke technologische innovatie toegevoegd: dankzij speciaal ontworpen RunPuck software kan van start tot finish de real-time prestaties van topatleten doorlopend worden gevolgd. RunPuck genereert specifieke hardloopdata voor individuele atleten en is een ontwikkeling die nog niet eerder binnen de marathonsport is vertoond. Dankzij een samenwerking met Sportorganisatie Le Champion en titelsponsor TCS wordt RunPuck tijdens de TCS Amsterdam Marathon voor het eerst officieel ingezet. Bekijk deze video over de primeur.


De start van de 46e editie van de TCS Amsterdam Marathon is zondag om 9.00 uur in het Olympisch Stadion. De uitzending van NOS Studio Sport begint vanaf 8.50 uur en zal dit jaar voor de kijker extra interessant worden. Met de data vanuit RunPuck worden de volgers thuis meegenomen in het 'wie, wat, waar' van de elitewedstrijd en het NK marathon. Zo kan tijdens de tv-registratie de afgelegde afstand, loopsnelheid, verwachte finishtijd en positie van de lopers veel vaker en dus op belangrijke momenten in beeld worden getoond. Voorheen kon deze data alleen worden getoond op vastgestelde km-punten door middel van een chipmat. RunPuck geeft de kijker nu meer informatie en vult het gat waar de tv-camera's soms niet tegelijk kunnen zijn.

Race director René Wit is enorm trots met de primeur tijdens de TCS Amsterdam Marathon: "Voor onze World Athletics Platinum Label marathon is het doorvoeren van technologische ontwikkelingen één van onze belangrijkste speerpunten. Met de live data van RunPuck kunnen we een nieuwe dimensie toevoegen aan de uitzending. Het is het begin van een nieuwe stap voorwaarts, waarbij we hopen dat hierna ook andere marathons over de hele wereld zullen volgen".

RunPuck is ontwikkeld door Global Sports Communication, het sportmanagementbureau van Jos Hermens. "Ons doel is om met de innovatieve technologie van RunPuck een sterkere band te creëren tussen de race en het tv-publiek. We willen onze kijkers betrekken bij real-time data gestuurde inzichten, zodat de kijkers een beter inzicht krijgen in het speelveld en meer plezier beleven aan de wedstrijd. Om in de woorden te blijven van World Athletics President Sebastian Coe: You need to create a connection, and the key connection is understanding.", aldus Hermens.

Als voorloper op het gebied van technologische ontwikkeling en titelsponsor van de TCS Amsterdam Marathon, is Tata Consultancy Services aangesloten als partner bij deze primeur. Ashish Babu, CMO for Europe & UK, TCS: "Als titelsponsor hebben we altijd geprobeerd om relevante technologie en innovatieve partners samen te brengen om de ervaring voor lopers en toeschouwers te verrijken. Dit varieerde van onze officiële TCS Amsterdam Marathon Race-app, tot een virtuele marathon met 3D-sound experience tijdens Covid en, meer recentelijk, de ReScore app die helpt de duurzaamheid van het evenement bij te houden. Dit jaar zijn we enorm trots met de wereldwijde primeur die real-time data live op televisie laat zien. Hierdoor zal kijken naar de wedstrijd nog leuker worden en de hardloopsport blijvend veranderen."

Internationale live-uitzending

De TCS Amsterdam Marathon is op zondag 16 oktober niet alleen in Nederland te volgen, maar ook buiten de landsgrenzen in alle continenten van de wereld. De uitzending is in maar liefst 190 landen live bij onder andere Europsport, SuperSport, ESPN Sur en Eurosport Asia.

Meer informatie over het evenement: www.tcsamsterdammarathon.nl