AMSTERDAM - Omdat hij toch al op de kartbaan van Genk moest zijn, besloot karter Tim Gerhards er ook maar van start te gaan. Op hetzelfde moment werd daar namelijk de eerste ronde van de Rotax Max Challenge Euro Trophy gehouden. Zo ging de dertienjarige Amsterdammer zondag naar huis met twee fraaie bokalen. Eén was voor zijn vice-kampioenschap in de Euro Trophy voor Junioren van vorig jaar en één voor zijn overwinning tijdens de eerste ronde van de Euro Trophy.
Een korte uitleg: Tim komt dit jaar uit in de prestigieuze FIA OKJ- en DKM OKJ-kampioenschappen na een succesvol seizoen Rotax Max in 2020 waarin hij BNL-kampioen werd. Door corona was de prijsuitreiking van dat kampioenschap uitgesteld naar dit jaar. Een week eerder had hij al zijn BNL-bokaal in ontvangst genomen, zaterdag mocht hij op het circuit van Genk zijn Euro-bokaal komen ophalen.
Op datzelfde circuit werd op hetzelfde moment dus de eerste ronde van de Euro Trophy gehouden. Een uitgelezen kans voor de talentvolle Noord-Hollander om extra wedstrijdritme op te doen voor de aanstaande OK Junior-wedstrijden. Ook zouden hij en zijn broer Nick, die ook meedeed, elkaar proberen te helpen.
Tims optreden in Genk ging volgens verwachting goed, want aan het einde van het weekeinde stond de eerste plaats in het totaalklassement achter zijn naam. “Ik was er superblij mee”, was Tims logische reactie. “De laatste race ging heel goed. De baan was halfdroog, half nat. Normaal ga ik dan wel snel. In Portugal (tijdens de Rotax Max International Trophy in Portimão, waar hij één van de snelsten was, red.) waren het dezelfde omstandigheden. Ik had daarom wel een beetje verwacht dat het goed zou gaan.”
Bovendien had Tim daarvoor al lang en breed bewezen dat hij de juiste snelheid had om vooraan te kunnen meedoen. In de training kwam hij al tot de snelste tijd. “Helaas ging de kwalificatie wat minder doordat we niet helemaal de goede afstelling hadden”, doelde hij op de vierde tijd in zijn groep en de zevende tijd overall.
Niettemin had de rijder van SP Motorsport zich ver vooraan gekwalificeerd. Het was een teken dat Tim, die vorig jaar naast BNL-kampioen ook vice-Europees kampioen werd, zich het racen in een Rotax-kart in korte tijd weer eigen had gemaakt. Zijn laatste Rotax-race was in Portimão in december. Daarna had hij alleen maar getraind in een OK Junior-kart met een TM-motor.
“Je hebt minder grip met deze banden dan in de OK Junior-kart. Ik moest daarom heel even wennen en mijn rijstijl aanpassen”, bekende Tim. “Dat duurde ongeveer twee sessies, en was de snelheid meteen terug.” Dat resulteerde in de vierde plaats overall in de heats dankzij de zevende, tweede en derde plaats in de afzonderlijke races.
Tijdens de eerste finale op zondag moest Tim aan de buitenkant van de baan als vierde starten in natte omstandigheden. Hoewel hij goed weg was, reed iemand op zijn achterkant waardoor hij wijd ging. “Ik ging bijna van de baan. Dat kostte me zes plekken. Daarna ben ik teruggereden naar de derde plaats. Jammer dat ik niet eerste ben geworden.”
Bovendien was zijn kart afgesteld op een natte baan die door de omstandigheden juist steeds droger werd. Dat kostte hem snelheid. “En de bandendruk bleek niet goed. Daardoor was ik aan het einde iets minder snel dan in het begin van de race.”
Tijdens de tweede finale mocht aan de binnenkant starten, opnieuw op een natte baan, maar wel één die snel opdroogde. “Bij de start verremde degene voor me zich. Ik kon erlangs en toen lag ik eerste. Daarna heb ik de hele race vooraan gereden.”
Knap, want het niveau was hoog en de omstandigheden listig. “In deze omstandigheden is het heel moeilijk te concentreren en perfecte lijn te vinden. In het begin bleven andere rijders dicht bij me. Halverwege de race trok ik toch nog een gat van ongeveer 4.3 seconden. Toen ik als eerste over de finish kwam, was ik heel blij. Superleuk natuurlijk dat ik met twee bekers naar huis kon.”
Hoewel Tim nu dus aan kop gaat in het EK voor Rotax Max-rijders, zal hij de tweede race in het kampioenschap normaal gesproken aan zich laten voorbijgaan. Hij gaat zich focussen op zijn OK Junior-wedstrijden. Over drie weken heeft hij zijn eerste race: de eerste ronde van het DKM-kampioenschap in Kerpen.
“OKJ is best wel anders. Je hebt meer grip, dus je kunt harder de bochten door en later remmen. Het gaat goed. Natuurlijk ga ik proberen podiumplaatsen te halen. In het DKM is de kans daarop het grootst. In het FIA-kampioenschap is dat moeilijker. Daar is het niveau nog hoger. De top tien is mijn streven.”
Tim Gerhards wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door Nye Timber, Joe Merino, Parker & Williams.
Bezoek eens de website van Tim: timgerhards.nl.