AMSTERDAM - Pianist Ralph van Raat en het Noord Nederlands Orkest brengen op donderdag 4 april 2019 in het Muziekgebouw de wereldpremière van het nieuwe pianoconcert Pastiche van de Russische componist Vladimir Martynov. Het werk is geschreven in opdracht van het Muziekgebouw, met steun van Ammodo. Voorafgaand aan de première vindt op dinsdag 2 april een openbare repetitie plaats in aanwezigheid van componist Martynov en pianist Ralph van Raat.

Pastiche is een eendelig werk waarin de traditionele ‘strijd’ tussen solist en orkest ontbreekt. Martynov over zijn compositie: ‘De piano en het orkest hebben elk hun eigen materiaal en functie, maar er is eerder sprake van vreedzaam samengaan dan van onderlinge competitie. De titel refereert aan het gelijknamige operagenre waarin aria’s uit allerlei beroemde opera’s werden ‘gestolen’ en achter elkaar geplakt. Het principe van een pastiche is dat je een soort déjà vu krijgt. Ik gebruik geen letterlijke citaten, maar stijlcitaten, van bijvoorbeeld romantische en klassieke muziek. Bij het componeren heb ik veel geluisterd naar de cd’s van Ralph van Raat en geprobeerd te begrijpen wat zijn smaak is en hoe hij speelt. Daarbij heb ik geprobeerd de klank van de piano zo authentiek mogelijk te gebruiken, zonder me te beperken in mijn compositorische zoektocht.

Openbare repetitie Explore the Score op dinsdag 2 april 14.00 uur
Op dinsdag 2 april organiseert het Muziekgebouw onder de noemer Explore the Score een openbare repetitie rondom deze wereldpremière (aanvang 14.00 uur Grote Zaal, toegang gratis na aanmelding). Tijdens deze openbare repetitie gaat muziekpubliciste Thea Derks in gesprek met componist Vladimir Martynov (m.m.v. een tolk) en pianist Ralph van Raat aan de hand van pianopassages uit Pastiche. NB: het Noord Nederlands Orkest is niet aanwezig bij deze repetitie.

Vladimir Martynov
De Russische componist Vladimir Martynov (Moskou, 1946) studeerde piano en compositie aan het Conservatorium van Moskou. In 1973 ging hij werken bij de studio voor elektronische muziek van het Alexander Skrjabin Museum in Moskou, destijds een ontmoetingsplaats voor Russische avant-garde musici. In dezelfde periode studeerde Martynov muziekwetenschap, met speciale aandacht voor etnomusicologie. Ook verdiepte hij zich in de middeleeuwse Russische liturgische muziek, de Europese renaissancepolyfonie en maakte hij deel uit van rockgroep Boemerang. In de jaren tachtig en vlak na de val van de Sovjet-Unie in 1991 schreef hij veel christelijk geïnspireerde muziek. Tegenwoordig componeert hij weer wereldlijke muziek, hoewel deze ook getuigt van zijn hang naar spiritualiteit. In 2009 bracht het London Philharmonic Orchestra Vita Nuova in première. In 2014 componeerde Martynov Beatitudes voor het Kronos Quartet, dat gebruikt werd in de bekroonde film La Grande Bellezza.

Meer informatie: www.muziekgebouw.nl/martynov