Publieke laadpalen zijn bedoeld voor mensen die hun elektrische auto niet op hun privé terrein kunnen opladen, bijvoorbeeld wanneer zij geen garage of eigen oprit hebben.
Situatie laadpunten in Amsterdam
Amsterdam is één van de 282 gemeenten die via de gemeentelijke website mogelijkheden biedt om een laadpaal aan te vragen. Per 141 Amsterdamse huishoudens is er gemiddeld 1 publiek regulier laadpunt. Dit gemiddelde is fors lager (en daarmee gunstiger) dan landelijk gemiddeld, waar liefst 838 huishoudens het met 1 laadpunt moeten doen. Landelijk gezien zijn er slechts twaalf gemeenten die het beter doen.
Maximale loopafstand tot een laadpaal
De gemeente Amsterdam streeft er (zoals vele gemeenten) naar dat men op een redelijke afstand van een laadpaal kan wonen en werken. De "maximale loopafstand" naar een laadpaal in Amsterdam is volgens de gemeente echter 300 meter: een relatief ongunstige afstand. Landelijk is de maximale loopafstand namelijk bijna 40 meter korter: 262 meter.
Tijd tussen aanvraag en realisatie
Amsterdamse automobilisten die een openbare laadpaal aanvragen, moeten volgens de gemeentelijke website rekening houden met gemiddeld 22 weken doorlooptijd. Landelijk is de periode tussen aanvraag en realisatie 'slechts' 18,4 weken (bijna een maand korter).
De doorlooptijd kan in andere regio's in Nederland oplopen tot wel 9 maanden (Bergen N.H., Uitgeest, Castricum, Heiloo en Gooise Meren). De kortste doorlooptijd is 12 weken en is onder andere van kracht in de gemeenten Den Helder, Wageningen en Loon op Zand.
Meer informatie over het onderzoek is hier te vinden.