AMSTERDAM - Bij de kunstwerken van Ulrike Rehm (1976) is niets wat het lijkt. Op de kunstacademie leerde Rehm met onconventionele materialen te werken. Rehm: ‘‘Ik leerde ambachtelijke technieken te gebruiken met ongewone materialen. Er bestaat geen traditie in zeepsculpturen.’’ Door het glazuur van haar keramische paarden op een te lage temperatuur gestookt te hebben oogt het resultaat aaibaar en zacht. Met gebrande suiker suggereert zij glas in lood en voor iets dat de indruk van een marmeren sculptuur moet wekken heeft zij zeep gebruikt.
Geïnspireerd door selectieve herinneringen heeft Rehm voor haar eerste samenwerking met GoMulan Gallery werken uit haar gehele oeuvre geselecteerd. Hoewel in verschillende tijden gemaakt verwijzen de werken naar elkaar. Met dit concept trekt zij zich niets aan van gangbare galerie tradities en is een veelzijdige overzichtstentoonstelling ontstaan. De werken zijn gemaakt van uiteenlopende materialen, zoals textiel, papier, keramiek, porselein, zeep en bijenwas.
In haar werk behandelt Rehm fundamentele thema’s zoals leven en dood op absurdistische wijze. Een carrouselpaard balancerend met een fabergé ei op zijn neus staat voor geboorte. Voor de verbeelding van oorlog maakte zij een carrouselpaard met een bicorne zoals Napoleon die had. De hoed valt over de ogen van het paard en zegt daarmee dat macht verblindt. Alle werken liggen in de expositie als brokstukken rondom de ontmantelde carrousel. Rehm: ‘‘Ik ben gefascineerd door het idee dat niets eeuwig is en alles permanent van vorm verandert. Alles is “in der schwebe”- in een zwevende toestand.’’
Meer informatie over Ulrike Rehm
Ulrike Rehm werd geboren in de Duitse stad Halle. In 2006 studeerde zij af aan de Rietveld academie en behaalde ze haar bachelor in Fine Arts. In 2011 behaalde zij haar master aan het Sandberg instituut. Haar grootste inspiratiebronnen zijn folkloristische vertellingen en tradities, archetypische figuren en de daaraan inherente symboliek en associaties. Nieuwsgierigheid en experimenteerdrift leiden Rehms artistieke ontwikkeling en zijn de bron van haar veelzijdige materiaalgebruik. Het werk van Rehm is te vinden is diverse particulieren -en bedrijfscollecties. Zoals, Akzo Nobel Art Foundation (Amsterdam), Louis Vuitton (Asia) en Museum Arnhem