AMSTERDAM - Michael van Oostende (Amsterdam, 1961) fotografeert op zijn 26e voor het eerst. Hij plundert de bibliotheek om zichzelf het vak te leren, leest alles over diafragma, sluitertijd en een eigen doka bouwen. In 2022 brengt uitgeverij De Bookmakers zijn boek Amsterdam Street Photography uit. Najaar 2024 verschijnt Vondelpark Seasons.


Voordat Van Oostende de camera pakte, was hij koerier en reed tien jaar taxi. Hij groeit op in Slotermeer en volgt tussen 1975 en 1979 een opleiding aan de IVKO, die dan nog op de Plantage Middenlaan is gevestigd. Tegenwoordig huist de school op de Rustenburgerstraat, waar Van Oostende is geboren.

In 1986 neemt Van Oostende een doka over van een collega chauffeur en begint met straatfotografie, het portretteren van daklozen en sfeerplaatjes. ‘In de loop der tijd heb ik door mijn vorm van compositie en spelen met licht een eigen stijl opgebouwd. Ik ben authentiek in het waarnemen van wat zich op straat afspeelt. Mijn werk is een soort story telling waarin Amsterdam altijd aanwezig is.’

Ondanks de vaste rol van Amsterdam in zijn werk, zijn Van Oostende's foto’s heel divers. Het onderwerp varieert van een lakschoentje op de roltrap tot zonsopgang op de Amsterdamse grachten. ‘Het fotografisch oog zoals dat heet, is het straatbeeld waarnemen dat aan anderen voorbij gaat. Het leuke van straatfotografie is dat je - vooral in Amsterdam - voortdurend kansen hebt. Zo zie je een leuk tafereel met kinderen, dan weer een arme sloeber met zijn op een kar gepropte inboedel. Enzovoorts. Ik ben erg gecharmeerd van Amsterdam op mistochtenden. Dan veranderen de toch al poëtische grachten in een wolk van melancholie. Anton Piek, maar dan in de mist en dromerigheid. Ik hou ook van het ‘gouden uurtje’, het eerste zonlicht dat over de stad valt.’

Als Van Oostende mensen fotografeert, voelt hij meestal aan of zij al dan niet in zijn voor een portretje. ‘Soms schiet ik een beetje brutaal ongemerkt plaatjes, andere keren vraag ik de persoon of ik een foto mag nemen. De wil om een mooie plaat te maken moet sterker zijn dan de angst om hem te maken. Sommige mensen leven op voor een camera, waardoor de foto spontaniteit heeft. Anderen hebben zo’n karakteristieke kop dat je hun karakter op de foto leest. Mensen die in de war zijn, fotografeer ik niet. Ze zijn al kwetsbaar genoeg. Als ik daklozen fotografeer, maak ik graag een praatje met ze en geef ik ze een muntje in ruil voor een plaatje.’

In 2019 komt Van Oostende bij toeval in contact met Frans van der Beek van uitgeverij De Bookmakers. ‘Na 35 jaar waren zij de eerste partij die mijn werk in een boek wilde omzetten. Toen de tweede druk van Amsterdam Street Photography verscheen, vroeg Frans mij of ik een idee had voor een volgend boek. Ik vertelde hem dat ik in acht jaar tijd een archief had aangelegd waarin ik de vierjaargetijden van het Vondelpark vastleg. Hij besloot meteen dat dit mijn volgende boek werd.’

Meer info: https://www.debookmakers.info/uitgeverij/amsterdam-street-photography-michael-van-oostende