Afgelopen jaar gaf Cinekid kunstenaar Melanie Bonajo de tweeledige opdracht om een interactief werk te maken voor het Cinekid Festival van 19 t/m 25 oktober 2019 en een installatie die complementair is aan dat werk voor het Stedelijk Museum Amsterdam, waar het vanaf 13 oktober 2019 te zien is. Bonajo ontwikkelde hiervoor TouchMETell, een video-installatie over lichaamsbewustzijn en intimiteit bij kinderen, met daarbij een knuffelbare set, van setdesigner Théo Demans. Vanaf 27 oktober wordt in het Stedelijk de installatie aangevuld met het werk van het Cinekid Festival, workshops en een muziekvideoclip.
OVER TOUCHMETELL VAN MELANIE BONAJO
TouchMETell (2019) gaat over gebrek aan fysiek contact in deze digitale tijd. Het speelt op lichte en humoristische wijze in op een gevoelig onderwerp. De video is een pleidooi voor de aanraking en de viering van het lichaam. Tegelijkertijd streeft het ernaar een discussie op gang brengen rondom grenzen, genderrollen, lichamelijke autonomie en intimiteit, zowel bij kinderen als volwassenen. Uitgangspunt is om meer op de kracht van het lichaam te vertrouwen, zowel in privésetting en de publieke sfeer als op professioneel vlak.
Melanie Bonajo wijst erop dat we de taal van het lichaam vergeten lijken te zijn. Waarom leren we kinderen vooral verbaal te communiceren en trainen we met name hun mentale capaciteiten? Spreekwoorden als een brok in de keel of een knoop in de maag onthullen wijsheden van het lichaam, maar hoe kunnen we er echt naar leren luisteren? Om een volledig ‘ik’ te ontwikkelen zijn een gezond zelfbeeld, zelfvertrouwen en gevoel van eigenwaarde noodzakelijk. Het leren over grenzen, het lichaam en aanraking op jonge leeftijd heeft bovendien veel voordelen. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die elkaar knuffelen minder slaan; scholen waar massageoefeningen worden toegepast, laten zien dat pestgedrag sterk verminderd. Kinderen leren op elkaar te vertrouwen en het verschil tussen geven en ontvangen. Waar liggen de grenzen van een ander? Waar liggen die van mijzelf? En, net zo belangrijk, hoe communiceer ik mijn grenzen? TouchMETell stelt een actuele en urgente vraag centraal en laat het publiek er op een speelse manier mee kennismaken.
OVER MELANIE BONAJO
Beeldend kunstenaar Melanie Bonajo woont en werkt in Amsterdam en New York. Na haar studie aan de Gerrit Rietveld Academie voltooide zij residenties aan de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam en bij ISCP in New York. In haar werk combineert Bonajo fotografie, video, performances, muziek en installaties, met een opvallende anarchistische inslag. Zij bestudeert de samenhang tussen technologische vooruitgang, materialistische genoegens en gevoelens van vervreemding en eenzaamheid. Ze werkt vaak met kinderen, vanuit de visie dat kinderen volwassenen veel kunnen leren. Het werk van Melanie Bonajo was recentelijk te zien in tentoonstellingen in Palais de Tokyo in Parijs (2019), Stedelijk Museum Amsterdam (2018/19), Riga International Biennial of Contemporary Art (2018) en Tate Modern in Londen (performance, 2017).
TouchMETell is van 19 t/m 25 oktober 2019 te ervaren in het MediaLab van Cinekid op de Westergas in Amsterdam, waar kinderen zich actief en creatief onderdompelen in de wereld van media met workshops, interactieve installaties, games & apps en creatieve mediatechnieken.
https://www.cinekid.nl/nl/festival/medialab-2019
Een deel van TouchMETell is vanaf 13 oktober 2019 te zien in het Rabo Lab van het Stedelijk Museum. Vanaf 27 oktober wordt het aangevuld met het gedeelte van Cinekid en later met een muziekvideoclip die in november wordt opgenomen tijdens workshops met kinderen. Het Rabo Lab van het Stedelijk Museum is elke dag geopend van 10-18 uur, vrijdags tot 22 uur. Voor meer informatie zie www.stedelijk.nl.