AMSTERDAM - Het Stedelijk Museum heeft onlangs General Idea Collection, een omvangrijk archief van het Canadese kunstenaarscollectief geschonken gekregen van voormalig General Idea kunstenaar AA Bronson. De schenking vormt een belangrijke context voor de werken die het Stedelijk al in zijn bezit had, zoals Mondo Cane 2 (1984), het werk Nightschool (1989), en een reeks video’s en tijdschriften. Samen met het Centraal Museum Utrecht en met hulp van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Titusfonds, is ook het werk AIDS Wallpaper (1988) aangekocht. Dit is, samen met een selectie uit de General Idea Collection, een aantal File Megazines en het werk Nightschool te zien op de tentoonstelling Echte luxe; schenkingen en aanwinsten beeldende kunst 2012-2018 in het Stedelijk Museum.
Jan Willem Sieburgh, directeur Stedelijk Museum Amsterdam: 'De omvangrijke schenking van het archief van General Idea past bij de speciale band die het Stedelijk van oudsher heeft met kunstenaars. Een substantieel deel van onze collectie is als schenking bij het museum gekomen. Ook de band met General Idea gaat ver terug. In 1979 gaf het Stedelijk hen al hun eerste tentoonstelling. Met deze nieuwe aanwinst zijn we in een klap het kenniscentrum van General Idea, en zijn we de plek in Europa waar wetenschappers onderzoek kunnen doen naar hun werk.'
General Idea
Het Stedelijk verzamelt al sinds 1980 het multidisciplinaire werk van General Idea, en had al langer de wens deze collectie uit te breiden. De eerste museale tentoonstelling vond in 1979 in het Stedelijk plaats, direct na oprichting van de groep door Jorge Zontal, Felix Partz en AA Bronson. General Idea zou een van de meest toonaangevende collectieven uit de jaren ’80 worden en trok veel internationale aandacht met provocerende ideeën over identiteit, de rol van de massamedia, aids activisme en issues rondom gender. Toen in de jaren ’80 de aidsepidemie uitbrak, werd dit het hoofdthema. Met het vroegtijdige overlijden van Zontal en Partz aan de gevolgen van de ziekte, hield General Idea in 1994 op met bestaan. Hun invloed op volgende generaties is nog altijd groot en het collectief blijft een inspiratiebron voor andere kunstenaars.
Gezamenlijke aankoop AIDS Wallpaper (1988) met het Centraal Museum
AIDS Wallpaper is een parodie op het bekende LOVE logo van Robert Indiana, waarbij General Idea het woord LOVE veranderde naar AIDS. Waar het LOVE logo symbool stond voor de jaren ’60, moest het AIDS logo hetzelfde doen voor de jaren ’80. Ondanks het feit dat het werk van General Idea vanaf het begin zichtbaar was in Nederland, is hun oeuvre flink ondervertegenwoordigd in Nederlandse collecties. Nu beschikken het Stedelijk en het Centraal Museum gezamenlijk over dit werk. Beide instellingen zijn de Vereniging Rembrandt dan ook zeer erkentelijk voor hun financiele bijdrage.
Fusien Bijl de Vroe, directeur van de Vereniging Rembrandt: 'Vanwege hun originaliteit, krachtige beeldtaal en impact in de kunstwereld, verdient General Idea het beter vertegenwoordigd te zijn in de Collectie Nederland. Met de aankoop van AIDS Wallpaper kunnen het Stedelijk Museum Amsterdam en het Centraal Museum in Utrecht nu een van de meest iconische werken van het collectief laten zien.'
Bart Rutten, Centraal Museum Utrecht: 'AIDS Wallpaper past naadloos bij onze collectie en tentoonstellingen op het gebied van hedendaagse kunst. Niet voor niets hebben we het werk eerder getoond in onze tentoonstelling Bye Bye De Stijl. Mooi dat we dit gezamenlijk met het Stedelijk Museum en Vereniging Rembrandt hebben kunnen realiseren.'
Echte luxe...; schenkingen en aanwinsten beeldende kunst 2012-2018.
Een tentoonstelling van ongeveer 35 werken, die nog nooit eerder getoond zijn in het museum. Tot de hoogtepunten behoren de zaalvullende installatie van Erik van Lieshout, de indringende video-installatie van Arthur Jafa en het werk van General Idea. Het aandeel van schenkingen van o.a. ook kunstenaars hierin is opvallend. De tentoonstelling is t/m 3 maart 2019 te zien.