AMSTERDAM - Met trots kondigt de O.D. Gallery de eerste Nederlandse solotentoonstelling sinds 10 jaar van Collin van der Sluijs aan onder de titel Nightgarden. Na zijn zeer succesvolle tentoonstelling in Chicago eerder dit jaar prijzen wij ons gelukkig Amsterdam de gelegenheid te bieden nader met het werk van Collin kennis te maken in de voor hem minder gangbare binnenruimte van een galerie.
Wereldwijde bekendheid
Collin wist al jong dat hij kunstenaar wilde worden en volgde als 11-jarige al schilderlessen in Goes. Hij vond snel aansluiting bij de graffiti-wereld die ook na zijn afstuderen aan de St. Joost Academie Breda in 2000 een drijvende motor achter zijn werk bleef. Inmiddels wordt Collin van der Sluijs overal in de wereld gevraagd om de openbare ruimte te betoveren met zijn poëtische muurschilderingen. Murals van Collin zijn te zien in tal van steden in de VS zoals New York, Los Angeles, San Fransisco, Reno en Chicago maar ook in Berlijn, Tokyo of Jerevan. Ook in Nederland is zijn werk op veel plaatsen prominent aanwezig. Recent verwezenlijkte Collin, alleen of in samenwerking, grote blijvende projecten in Tilburg, Rotterdam, Maastricht, Geleen en Breda.
Nightgarden
Voor Collin zijn het dagelijks leven en zijn reiservaringen vaak een onderwerp en bron van inspiratie. Dit vertaalt zich ook in een uiteenlopend materiaalgebruik. Dat kan variëren van waterverf tot acryl en olieverf of spuitbus al naar gelang hij onderweg tegenkomt. Verbindende factor blijft steeds zijn sterk oog voor detail, hoe imposant groot het werk soms ook kan zijn.
Noodgedwongen door de COVID-19 crisis is de tentoonstelling Nightgarden echter niet op straat, maar grotendeels in zijn atelier aan de rand van Maastricht tot stand gekomen. Het resultaat is een intieme en persoonlijke tentoonstelling waarin Collin van der Sluijs in het hem zo kenmerkende virtuoze handschrift op een dromerige wijze de alledaagse verhalen en worstelingen uit deze periode van isolatie becommentarieert en daarmee ook de kijker een spiegel voorhoudt. Deze toont in eerste instantie een heel verleidelijk beeld. Maar ook een beeld dat bij nadere beschouwing veel genoegens van onze samenleving in twijfel trekt.