AMSTERDAM - Terwijl Dry January voor de deur staat, blijkt dat de behoefte aan een alcoholarm- en vrij aanbod in de horeca nog steeds groeit. Dit blijkt uit onderzoek van Lowlander, uitgevoerd door Future of Food Institute. Deze trend heeft zijn weerslag op de horeca-omzet: het onderzoeksbureau berekende dat de Nederlandse horecaondernemers hun omzet potentieel op dranken met 16% kunnen verhogen met een beter aanbod alcoholvrij en -arm bier. Omgerekend naar omzet in Nederland is dat in totaal €437 miljoen.* Lowlander neemt hierin stelling en zal vanaf 2025 als eerste en enige Nederlandse biermerk volledig focussen op no & low.

Bewuster alcoholgebruik onder Gen Z en millennials

Het onderzoek bracht alcoholgebruik en -mindering, van Nederland in kaart en wijst op een groeiende trend van bewuster alcoholgebruik onder jongere generaties. Hoe ouder de generatie, hoe frequenter er alcohol wordt gedronken, blijkt uit de cijfers. Zo drinkt 49% van Gen Z wekelijks of vaker, terwijl dit percentage bij millennials (56%), Gen X (57%) en babyboomers (61%) hoger is. 39% van de alcohol-drinkende Nederlanders is de afgelopen 5 jaar minder gaan drinken. Bijna een kwart van de Gen Z'ers zegt te willen minderen met alcohol (23%), terwijl dit percentage bij de oudere generaties (Gen X en Boomers) lager is.

Horeca mist kansen

Het onderzoek toont aan dat horecaondernemers die het aanbod van no & low negeren, daardoor kansen en omzet laten liggen. Wanneer er geen aanbod van no & low bier is dan besluit 60% van de gasten (die wel eens alcoholvrij of alcoholarm bestelt) een frisdrank of water te bestellen, en ruim een vijfde van de vrouwen switcht naar bronwater. Verder blijkt dat:

  • Naast non-alchoholisch bier neemt ook laag-alcoholisch toe in populariteit. Een kwart van de Nederlanders
    geeft aan vaker dan vorig jaar alcoholvrije (0%-0.5%) dranken te bestellen En 25%
    bestelt vaker dranken met een laag alcoholpercentage tussen de 0,6 en 3,5%, (bij Gen Z en millennials is dat zelfs 1 op de 3).
  • Meer dan 1 op de 5 Nederlanders houdt vooraf rekening met het aanbod van no & low dranken bij het kiezen van een horecalocatie. Onder millennials stijgt dit zelfs naar meer dan 1 op de 3. Dus het aanbieden van aantrekkelijke no & low opties vormt een kans voor horecaondernemers om deze groep aan te trekken.

  • 31% van de Gen Z en millennials zou langer blijven in een horecazaak als het aanbod van no & low dranken beter was.

  • 32% van de millennials zou vaker een horecalocatie bezoeken wanneer er betere low & now opties zouden zijn.

Doorgerekend naar omzet is dit een potentiële groei van 16% en een bedrag van €437.560.963,-. *. De omzetstijging komt vooral uit de groep millennials. Daarnaast zorgt no & low bier voor een hogere brutomarge: gemiddeld 5% meer dan regulier bier en 12% meer dan frisdrank.

Lowlander bekent kleur: volledige focus op low & no

Lowlander verkoopt al meer non alcoholische bieren dan alcoholische bieren en zal zich vanaf 2025 als eerste en enige Nederlandse biermerk volledig focussen op bieren zonder of met weinig alcohol. Met de introductie van haar nieuwe propositie wil Lowlander de horeca ondersteunen bij het inspelen op deze groeiende vraag. Vanaf maart lanceert het merk 3 nieuwe botanische Low & No bieren en faseren de bieren met een hoger alcoholpercentage geleidelijk uit het assortiment.

Frederik Kampman, founder van Lowlander: "Deze cijfers laten zien dat Nederland op een keerpunt staat in hoe we met alcohol omgaan. We zien een toekomst voor ons waarin geen of minder alcohol drinken normaal is tijdens sociale gelegenheden. Met kwalitatieve bieren gebrouwen met botanicals voor meer smaak, willen we het voor iedereen makkelijker maken door het aanbod te verbreden voor consumenten "low" willen gaan. We helpen horecaondernemers deze kans te grijpen."

Dry January minder populair dan zomer

Naast de horeca-keuzes van consumenten, dook het onderzoek ook dieper in hoe en wanneer Nederland mindert. Terwijl een derde van 'de minderaars' Dry January aanvliegt om het alcoholgebruik eens onder de loep te nemen, valt het op dat dit aandeel in de zomermaanden nog veel hoger is en zelfs 1 op de 2 is. Daarnaast valt het op dat vrouwen Dry January vaker als manier gebruiken om te minderen (39%) dan mannen (29%). Ook is er, het hele jaar rond, steeds meer sprake van 'zebra striping', 17% van de modererende consumenten geeft aan dat ze op een avond tussen alcoholische en non-alcoholische opties switchen.

Gezondheidsredenen belangrijkste motief om te minderen

Gezondheidsredenen zoals "fitter worden" (67%), "meer energie" (61%), en "algemene mentale gezondheid" (61%) zijn de meest genoemde motieven om minder alcohol te drinken. Gen Z en millennials zijn hierin koplopers, met opvallend hoge scores voor "fitter worden" (resp. 75% en 74%) en "meer energie" (65% en 67%).