Identiteit en transitie
In Mens op Zee tonen vele vormen van fotografie – een medium dat in 180 jaar grote transities onderging – een brede waaier aan persoonlijke verhalen die achter de wereld op zee schuilgaan. Zeevarenden, passagiers, of een eenling op zee: allen reizen van A naar B, bevinden zich tussen twee werelden en varen voorbij de grenzen van het bekende. Het buitengaatse leven gaat hand in hand met vrijheid en transitie, maar ook met sociale structuren en hiërarchie aan boord. Mens op Zee laat zien hoe je je op het water verhoudt tot jezelf, de ander, het schip en de zee en raakt daarmee aan grotere thema's als gender, inclusie en migratie.
Fotografie in de schijnwerpers
Mens op Zee biedt de bezoeker een inkijk in de rijke fotografiecollectie van Het Scheepvaartmuseum – die maar liefst 50.000 objecten bevat – en wordt aangevuld met fascinerende bruiklenen en werk van hedendaagse kunstenaars. Deze werken, waarvan veel nooit eerder tentoongesteld zijn, nemen de bezoeker mee langs fotografie in alle soorten en maten. Van het oudst bekende portret van een Nederlandse zeeman, tot de hedendaagse seascapes van Dolph Kessler en Mischa Keijser, van glasnegatieven met bemanningsleden in alle rangen en standen van stuurman Willem Dirk Duijf, tot een immersieve beeldinstallatie van de dia's van solozeiler Herman Jansen.
Een verrassend ontwerp
Dit alles komt samen in een verrassend tentoonstellingsontwerp van prijswinnend ontwerpbureau MAISON the FAUX, met grafische vormgeving door Dana Dijkgraaf Design. Mens op Zee is een coproductie van Het Scheepvaartmuseum en Dutch National Portrait Gallery.