Met haar project The History of Misogyny wil Laia Abril actuele maatschappelijke onderwerpen in de schijnwerpers brengen. Eerder verscheen Chapter One: On abortion in deze reeks. In A History of Misogyny, Chapter Two: On Rape, presenteert de kunstenaar een reeks conceptuele portretten en getuigenissen die symboliseren hoe institutionele verkrachting tegenwoordig ongestraft blijft.
Metoo
In een lokaal nieuwsbericht zag Abril in 2018 dat vijf mannen die een 18-jarige vrouw hadden verkracht, werden vrijgelaten door de Spaanse rechtbank nadat ze waren veroordeeld voor misbruik in plaats van verkrachting. Deze gebeurtenis veroorzaakte uiteindelijk het grootste feministische protest in de geschiedenis van het land. Met de opkomst van de #Metoo beweging wilde Abril begrijpen waarom institutionele structuren van rechtvaardigheid, recht en beleid de overlevenden tekortschoten en zelfs daders aanmoedigden door het behoud van bepaalde machtsdynamieken en sociale normen. Ze onderzocht de oorsprong van de verkrachtingscultuur en maakte op basis van haar onderzoek een serie metaforen van teksten en audiovisuele installaties.
Over Laia Abril
Laia Abril werkt aan langlopende projecten die zijn gebaseerd op onderzoek. Na haar afstuderen in de journalistiek in 2009, vervolgde Laia Abril haar loopbaan als artist-in-residence bij FABRICA, waar ze redacteur werd bij COLORS Magazine. Haar werk is wereldwijd tentoongesteld en wordt bewaard in privécollecties en musea. Haar publicaties omvatten The Epilogue (Dewi Lewis, 2014), Lobismuller (RM Verlag, 2016) en On Abortion (Dewi Lewis, 2018). Ze won ‘beste boek van het jaar’ van Aperture-Paris Photo en was genomineerd voor de Deutsche Börse Award 2019. Momenteel werkt ze aan haar volgende publicatie On Rape (Dewi Lewis, 2021) en het Genesis Chapter: On Mass Hysteria.
On Rape van Laia Abril is t/m 10 januari 2021 te zien in Foam.
De Foam Paul Huf Award is mede mogelijk gemaakt met de genereuze bijdrage van een anonieme partner.
De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door de Tim Hetherington Trust en de Magnum Foundation, en is tot stand gekomen in samenwerking met Galerie Les Filles du Calvaire.