AMSTERDAM - De Gemeente Amsterdam is duidelijk: Bij klachten bel, app of schrijf 14020 en vandaar komt de klacht verder! Dit gebeurt zeker! Maar dan…
Wie de foto bekijkt ziet een plas die ontstaan is door… het niet schoonmaken van de rioolputjes. Actieve buurtbewoners zoals Gonny van Oudenallen, wijkraadslid van wijkcentrum d’Oude Stadt sturen steeds appjes naar 14020; ‘rioolputjes zitten vol, svp schoon laten maken…”. Het resultaat is anders: Nu een plas waardoor fietsers in gevaar worden gebracht door de Gemeente Amsterdam. Met al 4 appjes daarvoor met foto’s en verzoek tot actie daar!
Buurtbewoners hebben dus 14020 geschreven, die sturen het bericht zeker door. Een van de retour-antwoorden was van een medewerker van een dienst; “De Weteringschans is niet de enige straat in Amsterdam-centrum… “ Blijkbaar de noodkreet van een ambtenaar die de gevraagde doorgifte van klachten over de openbare ruimte niet aankan!
Maar wat is makkelijker dan elke week bij de vuilnisophaal de rioolputjes goed te vegen? Of als de ophaler van volle vuilniszakken in de buitenbakken, de rioolput even meeneemt en vrij te houdt, die rioolput die bijna voor de vuilnisbak staat? Bewoners vragen het soms zelf aan de vuilnisophaler, maar het antwoord is “Niet mijn wijk”, of “niet mijn werk…”.
Een idee is misschien minder medewerkers op callcenter en meer putjes-schoonmakers/ straatvegers? De buurtbewoners hebben nu het zelf gedaan; maar het is toch een kerntaak van de trotse vuilnismannen; het schoonhouden van de Amsterdamse straten… ook de beroemde Weteringschans?!