AMSTERDAM - Nu de eerste scholen in Nederland de 4 daagse schoolweek gaan introduceren trekt Peter van de Kuit van de Amsterdamse Stichting voor Effectief Onderwijs aan de bel. “Kinderen moeten te snel te veel informatie verwerken en krijgen daarnaast prestatiedruk van toetsen.” Dergelijke problemen hebben bibliotheken vol onderwijstheorieën opgeleverd. Maar de problemen blijven bestaan.
“Juist nu moet er iets gebeuren,” zegt docent Karin Verheijen, “Het onderwijssysteem in Nederland zit zo in elkaar dat kinderen van dezelfde leeftijd in een groep geplaatst worden. Toch heeft elk kind zijn eigen tempo en zijn eigen niveau, waardoor zijn groep soms te snel of te langzaam gaat. De kinderen die bij ons komen zijn vaak ongelukkig op school, hebben faalangst, hebben geen plezier meer in leren en zijn hun zelfvertrouwen kwijtgeraakt gedurende de schoolperiode.”
Volgens Peter mist er belangrijke informatie, “Hoofdpijn, geïrriteerd, moe, verward, zenuwachtig, verveelt zijn in de klas. Dit zijn specifieke signalen die aangeven dat een kind iets van de lesstof niet begrepen heeft. Mogelijk denk je dat je kind gewoon moe of een beetje verveeld is na een lange schooldag; echter is dit het resultaat van het niet kunnen begrijpen van de lesstof. Wij zijn geschoold in het herkennen van deze signalen, zodat we exact weten hoe we bij elk van hen moeten handelen. Je zoemt in op het probleem en lost het op. Door op deze manier te werken, kunnen vele problemen voorkomen worden of echt worden opgelost, wat resulteert in een kind wat tot zijn recht komt en weer plezier zal hebben in het leren. Deze methode van studeren, De Basis Studiemethode, en het herkennen van deze signalen, is ontwikkeld door L. Ron Hubbard.”
Evelyne Azih van de Chevylins Care foundation geeft aan ”Ik ben er sterk van overtuigd dat het einddoel van elke samenleving bij het aanpakken van het onderwijsprobleem is om het vermogen, het initiatief en het culturele niveau van haar jongeren te verhogen voor een vreedzame en goed georganiseerde samenleving.
De Basis Studiemethode van L. Ron Hubbard, internationaal uitgedragen door Applied Scholastics, biedt de oplossing voor de cruciale kloof in het leren met de precieze hulpmiddelen om de kloof in het onderwijs te overbruggen, door mensen te leren hoe ze het beste kunnen leren en hoe ze de barrières om te leren kunnen doorbreken door middel van studie.”
Peter van de Kuit hoopt dat er snel een reformatie komt binnen het onderwijs. “Kinderen zijn de toekomst en zij behoren een hoog aandeel te houden.”