AMSTERDAM - Herinnert u zich deze nog? Weet u het nog? De tijd van de zendschepen? Radio Veronica voorop natuurlijk. Het legendarische Veronicaschip ligt aan de NDSM pier in Amsterdam. Deze week werd bekend dat het schip een nieuwe uitbater krijgt: Foodtruck Tjaps.
Boos!
Dat nieuws maakt radio DJ René van den Abeelen "verschrikkelijk boos", zoals hij zelf zegt. "Het kan toch niet zo zijn dat we dat schip langzaam maar zeker naar de verdommenis laten gaan en dat het straks wordt weggesleept naar een sloper", zegt Van den Abeelen. Om zijn boosheid kracht bij te zetten schreef hij een emotionele open brief aan Lex Harding, Willem van Kooten, Ruud Hendriks en John de Mol.
Wanneer we aan Van de Abeelen vragen wat hij voor ogen heeft, behalve het behoud van het schip, antwoordt hij: ‘Ik doe met mijn actie een oproep aan de huidige eigenaar om nu eens gewoon in één keer duidelijk te vertellen wat er voor nodig zou zijn om het schip van hem te kopen. Natuurlijk hoop ik daarbij dat er mensen opstaan die het met mij eens zijn en mijn actie steunen, zodat we er met elkaar voor kunnen zorgen dat dit stuk historie niet ten onder gaat!’
OPEN BRIEF AAN LEX HARDING, WILLEM VAN KOOTEN, RUUD HENDRIKS EN JOHN DE MOL.
De nieuwste ontwikkelingen rond het vroegere zendschip van Radio Veronica, de Norderney, vervullen mij met afschuw en grote zorg.
Geparkeerd aan de NDSM pier in Amsterdam, schuin tegenover dat andere brok mediageschiedenis: het REM eiland, wordt de Norderney in handen van de zoveelste ondernemer een soort veredelde friettent.
De naam VERONICA staat nog altijd aan weerszijden op de romp, er staan masten op die precies lijken op de masten waartussen in de jaren zestig en zeventig de antenne was gespannen die Nederland van razend populaire radioprogramma’s voorzag. Zo van een afstand valt de afschuwelijk verminking niet op en lijkt het allemaal dik in orde.
De Norderney groeide destijds uit tot het symbool van het gevecht tegen het schandelijke monopolie van Hilversum en het verraad van volksvertegenwoordigers die partijpolitiek boven de wens van de Nederlanders stelden.
De afgelopen jaren is het schip gebruikt voor activiteiten die totaal niets met de door haar geschreven radiohistorie te maken hebben, die één voor één faalden en het schip slechter achterlieten.
En vergeet niet: het aantal landen op deze wereld dat te maken heeft gehad met het unieke hoofdstuk zeezenders is bijzonder klein. Scandinavië, Engeland, Schotland, Nederland, België, Israël, Nieuw Zeeland… dan heb je het wel gehad.
Het fameuze schip van Radio Caroline: de mv Mi Amigo is in het harnas gestorven, het zendschip van RNI is op de Middellandse Zee naar de bodem gebombardeerd, de Galaxy van Radio London rotte weg in een haven in Hamburg, de Communicator van Laser is gesloopt zoals talloze anderen. Alleen in Engeland ligt de Ross Revenge nog: het schip van Caroline dat in de tachtiger jaren nog een tijdje radio uit zee heeft verzorgd en nu met een zendvergunning actief is.
De Norderney is één van nog geen handvol gespaard gebleven zendschepen. Wat er op dat schip gebeurde, heeft de basis gelegd voor alle commerciële stations die we vandaag de dag in ons land hebben.
Het kan toch niet zo zijn dat we dat schip langzaam maar zeker naar de verdommenis laten gaan en dat het straks wordt weggesleept naar een sloper.
De tijd begint te dringen! Er moet iets komen als een fonds of een stichting om de Norderney veilig te stellen, in oude staat te herstellen en respectvol een nieuwe rol te laten spelen.
Ik doe een klemmend beroep op u om de koppen bij elkaar te steken en de basis te leggen voor het behoud van dit legendarische zendschip!
Hoogachtend,
René van den Abeelen, Almere