AMSTERDAM - Het Stedelijk krijgt een grote schenking van hedendaagse kunst uit Centraal-Azië, namelijk van kunstenaars gerepresenteerd door de Aspan Gallery uit Almaty, Kazachstan. De schenking omvat 22 werken van 13 kunstenaars uit Kazachstan, Kirgizië en Oezbekistan. De schenking beslaat een tijdvak van bijna vijftig jaar: 1974-2020. De werken uit de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw zijn gemaakt vanuit de underground kunstscene in de voormalige Sovjetrepublieken, gevolgd door werk gemaakt na de onafhankelijkheid van deze republieken sinds de vroege jaren 90. Het is een tijd waarin kunstenaars in hun werk mogelijke nationale identiteiten onderzoeken en zich tegelijkertijd proberen te verhouden tot de internationale kunstwereld. |
|
Yerbossyn Meldibekov’s Pastan I uit 2001 is al te zien in de nieuwe collectieopstelling Tomorrow Is a Different Day. Collectie 1980-nu . De komende tijd zullen er meer werken uit de schenking op zaal te zien zijn. Rein Wolfs, directeur Stedelijk Museum Amsterdam: ”We zijn zeer gelukkig dat we via deze schenking in dialoog kunnen treden met gemeenschappen van kunstenaars die tot op de dag van vandaag te weinig zijn gehoord in 'Westerse' musea. Wat zich vanuit Nederlands perspectief achter het IJzeren Gordijn bevond, kwam niet genoeg onder onze aandacht destijds en is nauwelijks verzameld. Deze schenking biedt een inkijk in een deel van de wereld dat voor velen in Europa door onbegrip en vooroordeel is omgeven, en dat ondanks meer dan dertig jaar onafhankelijkheid zelden als volwaardig en zelfstandig wordt gezien. Een realiteit die vandaag de dag des te prangender is. Deze dialoog richt zich niet enkel op het uitbreiden van de collectie met kunst uit Kazachstan, Oezbekistan en Kirgizië maar biedt ook nieuwe perspectieven op de al bestaande collectie, in het bijzonder de Russische historische avant-garde.” Meruyert Kaliyeva, directeur Aspan Gallery: “Centraal-Aziatische hedendaagse kunst is relatief onbekend in de internationale kunstscene en de aanwezigheid van een dergelijke collectie in het Stedelijk Museum is een belangrijke stap in de verspreiding en het wetenschappelijk onderzoek ervan. Het is vooral interessant om deze werken te zien in de context van de collectie van het Stedelijk, want er is een lijn. Zo waren Lidiya Blinova en Rustam Khalfin, vooraanstaande hedendaagse kunstenaars in Centraal-Azië, volgelingen van Vladimir Sterligov, die op zijn beurt een leerling was van Kazimir Malevich, waar het Stedelijk een van de beste collecties werken van beheert. Ik ben de kunstenaars en verzamelaars die het idee van schenking hebben omarmd en ook het team van het Stedelijk Museum erg dankbaar voor het aangaan van dit avontuur.” De schenking werd voorbereid door wetenschappelijk medewerker van het Stedelijk Museum Robbie Schweiger, die, gesteund door een NWO-museumbeurs, in Kazachstan, Kirgizië en Oezbekistan vervolgonderzoek deed naar een aantal kunstenaars die onderdeel zijn van de schenking. Schweiger publiceert de komende tijd zijn bevindingen op het online wetenschappelijke platform van het Stedelijk, Stedelijk Studies. DRIE WERKEN UITGELICHT: |
| ||||||