Werk- en schooldag meest populaire gespreksonderwerpen
59 procent van de ouders ziet het avondeten als hét moment om met hun kids te communiceren. Waar de Nederlandse gezinnen dan het liefst over praten? In de meeste gevallen gaat dit over school of werk (51%), wat nog belangrijker is nu ouders en kinderen weer worden meegesleept in hun drukke werk- en schoolleven. Andere geliefde onderwerpen zijn vrienden en familie (36%), het eten dat op tafel staat (34%) en grapjes (31%).
Kinderen nieuwsgierig naar herkomst eten
Kinderen zijn over het algemeen erg nieuwsgierig en stellen de hele dag door vragen. Ook tijdens het avondeten, zo blijkt uit het onderzoek. Ze vragen regelmatig hoe hun eten eigenlijk wordt gemaakt (43%) en waar het vandaan komt (36%). Met name Amsterdamse (46%) en Utrechtse kinderen (44%) zijn nieuwsgierig naar de manier waarop eten wordt gemaakt, terwijl Haarlemse kinderen minder interesse in voeding tonen aan tafel (14%). Ouders staan vaak (43%) met hun mond vol tanden als kinderen vragen over eten/voeding stellen. Volgens de meeste ouders zijn de dagelijkse diners leerzaam, want 38 procent zegt meer over voeding te leren dankzij de nieuwsgierige vragen van hun kinderen. Claudia, receptontwikkelaar bij HelloFresh zegt: "Met de familierecepten van HelloFresh kunnen kinderen samen met hun ouders nieuwe smaken ontdekken en leren ze meer over de herkomst van hun eten."
Tijd voor verbinding en updates
Zeven op de tien Nederlandse ouders (70%) zegt dat het moment van avondeten hen meer verbonden doet voelen met de kinderen. Opvallend is dat dit door het land heen verschilt: Rotterdammers zijn het daar meer mee eens (82%) dan Maastrichtenaren (62%). Het is tevens het moment dat 6 op de 10 Nederlandse ouders de meeste updates krijgt van hun kroost (60%). Over het algemeen vinden zij zichzelf betere luisteraars tijdens de avondmaaltijd (55%) dan gedurende de dag.
Aan tafel met smartphone
De smartphone is niet meer weg te denken en ook tijdens het avondeten speelt deze een rol. Niet alleen grijpt een kwart (27%) van de ouders naar de smartphone om het antwoord op een vraag te vinden, het zorgt ook voor vermaak tijdens het diner. Ruim een derde (34%) van de kinderen vindt het leuk om video's of andere sociale media-content aan tafel te laten zien. De helft van de ouders (49%) raakt zo op de hoogte van de laatste trends dankzij hun kids.