Nu het voor sommige klanten niet meer vanzelfsprekend is om langs een showroom te kunnen komen, biedt diamantjuwelier BAUNAT haar klanten sinds kort ook de mogelijkheid tot een virtueel bezoek. Zij kunnen online een afspraak maken en krijgen vervolgens een link toegestuurd waarmee ze op het afgesproken tijdstip in kunnen loggen op een HD beeldgesprek met een verkoopmedewerker in een taal naar keuze. Tijdens het virtuele showroomgesprek krijgt de klant persoonlijk advies van een ervaren verkoper die de sieraden ook real life kan tonen door ze o.a. zelf ook te dragen voor de camera.
“Onze ervaring inmiddels is dat deze manier van virtueel verkopen heel goed werkt. Het is toch enigszins persoonlijk ten tijde van de coronacrisis. En van de sieraden is beter een voorstelling te maken als deze real life aan de hand of om de nek getoond worden dan wanneer je een product enkel online ziet. Naast de virtuele showroomgesprekken bieden we ook weer fysieke showroomgesprekken aan in onder andere Amsterdam, Antwerpen en Düsseldorf, uiteraard volgens de regels van het nieuwe normaal”, aldus Steven Boelens mede-oprichter van BAUNAT.
Consumentengedrag Nederlanders verandert
BAUNAT, de van oorsprong Antwerpse online diamantjuwelier ziet het consumentengedrag in Nederland in rap tempo veranderen. Met het grootste gemak en het volste vertrouwen bestellen Nederlanders kostbare diamanten sieraden online die vervolgens, via verzekerde verzending, rechtstreeks naar hun huisadres worden verstuurd. Daaruit blijkt dat Nederlanders vertrouwen hebben in een Digitally Native Vertical Brand (DNVB*) als BAUNAT. “Het leuke is dat we ook nu weer zien dat Nederlanders heel makkelijk het concept van onze virtuele showroom omarmen, daaruit blijkt maar weer hoe digitaal we inmiddels georiënteerd zijn” , aldus Olivia Smulders, countrymanager BAUNAT Nederland. “Ook als het gaat om smartphone sales zien we dat Nederland een van de voorlopers is.”
Consument van nu
Bij het online kopen van een kostbaar product verwacht de consument dat er uitstekende klantenservice geleverd wordt, snelle levering, de mogelijkheid tot retourneren en bovenal een eerlijke prijs/kwaliteit. Het is de DNVB filosofie die naadloos aansluit op de bedrijfsfilosofie van BAUNAT. “Klanten worden steeds behendiger in het vergelijken van aanbieders en het achterhalen van informatie, bijvoorbeeld over diamantkwaliteit. Daarbij kan een onafhankelijk platform zoals Trustpilot het vertrouwen creëren dat nodig is voor een online aankoop. DNVB’s spelen in op de consument van nu. Doordat we digitaal native en daardoor wendbaar zijn was het voor ons relatief makkelijk bij te sturen op het moment dat corona uitbrak. Zo is de virtuele showroom als extra verkoopkanaal ontstaan.” aldus Boelens.