AMSTERDAM - Om het groeiende aantal ov-reizigers op te vangen, besteedt de Vervoerregio Amsterdam ruim 111 miljoen euro aan de aanschaf van nieuwe M7-metrostellen. Ze vervangen de oude M4-types uit 1996/1997.


De door reizigers en GVB-personeel positief beoordeelde M7 metro’s zijn 60 meter lang, in plaats van 120 meter en kunnen vaker rijden. In de spits rijden de nieuwe metro’s met twee gekoppelde treinstellen op de Ring- en Oostlijnen. Buiten de spits wordt gereden met enkele metro’s. Volgens de Vervoerregio is dit gunstig voor de planning van het onderhoud aan het materieel.

Momenteel is één M5-metro buiten gebruik. Begin september besluit de Vervoerregio of deze wordt vervangen voor een nieuw exemplaar van dit type. In dat geval komen er elf M7’s op het Amsterdamse metrospoor. Een M5 heeft dezelfde capaciteit als twee M7’s.

Zes jaar geleden kocht de Vervoerregio al dertig nieuwe M7 metro’s met een optie op extra voertuigen. Het GVB kan hierdoor zonder aanbesteding 'relatief voordelig bijbestellen'. De Vervoerregio Amsterdam wil het bespaarde geld gebruiken om het openbaar vervoer op andere punten te verbeteren.