AMSTERDAM - De Museumbrug is deels afgesloten door een tijdelijke verkeersmaatregel; De stedelijke gezondheidsbelangen zijn afgewogen tegen de belangen van bereikbaarheid van de buurt. “Aangezien de buurt met de eenrichting(auto)verkeer-maatregel wel bereikbaar blijft is gekozen om de tijdelijke maatregel te verlengen.” Zo wordt in een brief gereageerd op vragen/klachten van buurtbewoners in de Weteringbuurt/Prinsengracht/Vijzelgracht.


Stedelijke gezondheidsbelangen is een mooi woord, maar deze buurt daar krijgt door omrij-routes veel meer vrachtverkeer over de Prinsengracht, buurtstraten en Weteringschans en wil ook de tijdelijke maatregel niet. Wie bovendien daar op de (Rijks)Museumbrug in de ochtend, ’s middags of ’s avonds rondkijkt merkt iets aparts op: Aan de andere zijde van dezelfde brug is er nog net zoveel of weinig voetgangersruimte op de stoep als voorheen. Een brug verder is er nog minder ruimte tussen voetganger en fiets. Dus “stedelijk gezondheidsbelang” is in het centrum …maar een brugzijde van ongeveer 11 meter lang!

Op de tijdelijke afsluiting fietsen fietsers op het bedoelde extra voetgangersgedeelte (vroeger het fietspad) en erger zij fietsen ook vaak op het ‘gewone’ voetgangersgedeelte; dus zeg maar op de stoep. Het verlengde Verkeersbesluit geldt alleen als tijdelijke coronamaatregel en tot 1 maart 2021.

De Omgevingsmanager Amber van Stijn reageert in een brief namens de Gemeente: “Wij nemen deze maatregel zodat voetgangers de ruimte hebben om elkaar veilig te passeren op drukke plekken in de stad. Dit geldt voor zowel de Amsterdammer als de bezoeker aan Amsterdam. Hoewel de besmettingscijfers gelukkig momenteel dalen blijft 1,5 meter afstand houden belangrijk “. En: “Onze ervaring is dat zodra de cijfers het toelaten, mensen weer veelvuldig op straat te vinden zijn hetgeen nog meer zal toenemen zodra reizen mogelijk is.”

Op papier klinkt dit goed, maar de werkelijkheid toont een redelijk leeg voetgangersgebied… (foto 15.30 uur donderdagmiddag) dus een onnodige verlengde afsluiting, dus een anti-auto-actie? Doordrukken in Coronatijd omdat de Gemeente al jaren eenrichtingsverkeer wil voor auto’s daar en de buurt dit meerdere keren met acties heeft kunnen voorkomen? De buurtbewoners geloven niet dat tussen nu en een maart de oude toestanden terugkomen van vele toeristen op die plek… Dus verlenging is onnodig.

De omgevingsmanager meldt verder aan een belangenvertegenwoordiger van Verkeersgroep Wetering dat het onjuist is dat dagelijks bestuurder Micha Mos (GroenLinks) van Stadscommissie Centrum volgens buurtbewoners zou hebben gezegd “dat er geen bezwaren zijn binnengekomen” en dat hij spreekt van “klagers”. Dat klopt niet aldus de omgevingsmanager Centrum Amber van Stijn. Tijdens de eerste periode van augustus tot eind oktober zou er slechts “een enkel bericht binnen gekomen zijn bij het team die de maatregel uitvoert en zijn er bij het projectteam voor de definitieve herinrichting slechts enkele geluiden (over verminderde bereikbaarheid) binnen gekomen tegen de maatregel. “

Toch staat er in een memo van dezelfde wethouder; “In de afgelopen maanden zijn maar weinig negatieve geluiden gehoord uit de buurt over de tijdelijke maatregel.” En “Eigenlijk alleen van al bekende tegenstanders van ook het definitieve eenrichtingsverkeer en over de situatie in de allereerste dagen van de maatregel, toen er nog te veel betonblokken stonden “. Dus er is geklaagd door tegenstanders en dat zou plots niet gelden… want zij zijn ‘bekend’?!

De buurt vecht namelijk al meer dan 8 jaar tegen het eenrichtingsverkeer hier. En nu blijkt dat een handtekeningactie met 150 handtekeningen in het verleden, niet geldt voor nu. Opnieuw moeten buurtbewoners een briefje sturen! Dat gaan ze dus weer doen!

Mensen die tegen het tijdelijke besluit willen reageren moeten dat bij de Gemeente Amsterdam doen, afd. Juridisch Bureau, PB 483, 1000 AL Amsterdam en niet bij de stadsdeelcommissie, aldus de brief.