AMSTERDAM - Reizigers die vanmorgen via station Bijlmer ArenA reisden, werden op het grote plein begroet door een reusachtige bubbel, een bellenblaasartiest en een enthousiast campagneteam. Zij gaven het startschot voor de campagne 'Breek uit je Bubbel'. Deze nieuwe samenwerking met GVB, MeerPlus en Connexxion, roept reizigers op om meer oog te hebben voor hun medereizigers en om waar nodig actief hulp aan elkaar te bieden.


Toegankelijk ov dankzij goede voorzieningen én hulp aan elkaar

Goede voorzieningen spelen een belangrijke rol in toegankelijk ov, maar hulp van medereizigers is net zo belangrijk. Denk aan: even de weg wijzen, hulp bij instappen, helpen bij het tillen van zware spullen, of elkaar extra ruimte bieden als dat nodig is. Deze hulp wordt nog niet altijd (op de juiste manier) geboden.

Reizigers kunnen het verschil maken

Melanie van der Horst, lid dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam, is blij met de campagne: "We werken hard aan het steeds inclusiever en toegankelijker maken van het ov. Maar soms heb je een helpende hand nodig van een ander. Door naar elkaar om te kijken kun je als reiziger écht een verschil maken voor iemand. Het is mooi om te zien dat de meeste mensen elkaar willen helpen. Met deze campagne geven we net dat zetje om daadwerkelijk hulp aan te bieden."

Onderzoek: we helpen graag, maar zitten soms in onze eigen bubbel

Uit onderzoek in de Vervoerregio blijkt dat bijna alle reizigers (90%) graag medereizigers helpen, maar dat we tegelijkertijd de hulpvragen en behoeftes van andere reizigers niet opmerken. We willen wel helpen, maar zitten tijdens het reizen ook vaak in onze eigen bubbel. We luisteren naar muziek via oortjes, lezen een boek of versturen even snel een mail voor het werk. Hierdoor hebben we geen oog voor andere reizigers. Ook vindt één op de drie ondervraagde reizigers het lastig om in te schatten wanneer andere reizigers wel of geen hulp nodig hebben.

Met de slogan 'Breek uit je Bubbel – Kijk om naar elkaar' en het stappenplan 'kijk - vraag - help' worden reizigers aangemoedigd om tijdens het reizen regelmatig om zich heen te kijken, te vragen of iemand hulp nodig heeft en indien gewenst die hulp te bieden.

Campagne zichtbaar in bussen, trams en metro's in de gehele Vervoerregio Amsterdam

Ook de vervoerders GVB, MeerPlus en Connexxion zijn enthousiast over deze campagne. De campagne is vanaf begin oktober 1,5 maand zichtbaar op de schermen van bussen, trams en metro's van alle vervoerders in de gehele Vervoerregio Amsterdam. Ook op social media besteden de vervoerders aandacht aan het thema. Lees meer over de campagne via www.vervoerregio.nl/breek-uit-je-bubbel.