AMSTERDAM - Bij de nieuwe huisartsenpraktijk doccs in Amsterdam Amstel kunnen patiënten, naast het bezoeken van de praktijk, ook appen met hun huisarts."Zo krijg je heel snel antwoord van je dokter, zonder tussenkomst van een assistent", zegt huisarts Joris van der Togt. "We zorgen voor laagdrempelig contact, met behulp van digitale innovaties." En ze hebben nog ruimte voor nieuwe patiënten!
"Ik heb een plekje op mijn arm. Moet ik dit laten nakijken?" Een van de vele berichten op de app die zijn binnenkomen bij huisarts Joris Van der Togt. Hij antwoordt met de vraag of er even een foto kan worden meegestuurd. "Dan kan ik snel beoordelen of ze naar de praktijk moet komen of niet." Het is een van de manieren om snel en makkelijk direct contact te leggen met de huisartsen van doccs. Zonder tussenkomst van een assistent direct je vraag stellen of een afspraak maken in de praktijk, via hun eigen ontwikkelde app. "Patiënten kunnen appen, bellen, videobellen of langskomen. We zijn van alle markten thuis", lacht Van der Togt.
Van der Togt heeft veel nagedacht over de communicatie in de praktijk. "In sommige huisartspraktijken kunnen er wel twee weken overheen gaan voordat je een afspraak hebt of moet je langs een assistente om de huisarts te spreken. Dat wilden wij anders doen." Dat betekent niet dat doccs een digitale praktijk is. "We maken gebruik van de digitale innovaties die er zijn en van de capaciteiten van onze patiënten. Op die manier kunnen we kleine zorgvragen snel beantwoorden en hoeft niet iedereen langs te komen in de praktijk. Daardoor blijft er meer tijd over voor mensen die wel voor een consult komen." En dat concept blijkt een succesformule. In een jaar tijd zijn er drie praktijken geopend.
De servicegerichte houding naar patiënten is ook merkbaar in de praktijk zelf. doccs heeft een open inrichting met ronde tafels, lichte kleuren en prettig zittende banken. "Op die manier staat er geen statig bureau in tussen de dokter en patiënt." Huisarts van der Togt noemt zijn werkplek 'supervet'. "Mijn dagen zijn afwisselend. Chats, videoconsulten, reguliere consulten. En daarnaast ben je bezig met het verder ontwikkelen en innoveren van de praktijk. Ik geloof dat kwaliteit leidend is. Als de patiënt tevreden is, dan doe je het goed."
Deze praktijk in Amsterdam Amstel is sinds januari open voor patiënten en dat loopt goed. "Maar er is nog steeds plek", geeft Van der Togt aan. "Kijk dus vooral op onze site of bel voor een kennismaking." https://doccs.nl/nl/praktijk/amsterdam-amstel3