AMSTERDAM - Ajax wint 30.000 euro voor maatschappelijk project 'Ajax Foodball', waarmee zij kwetsbare jongeren bewust maakt van het belang van een gezonde leefstijl en helpt bij het ontwikkelen hiervan. De Amsterdamse club ging met negen andere eredivisieclubs de strijd aan om het beste 'Maatschappelijk Project Eredivisie' van de VriendenLoterij en de Eredivisie. De club sleepte de tweede plaats in de wacht. Het Friese SC Cambuur gaat er met de titel vandoor en wint 50.000 euro voor de 'Cambuur Dreamschool'. sc Heerenveen eindigt op de derde plaats en wint 20.000 euro voor 'Ons Pompeblêdenhart'.Jeannette Jongejans, directeur van Ajax Foundation over Foodball: "Bij Ajax vinden we het belangrijk om jongeren te inspireren om hun talent te ontwikkelen. Door deelname aan het project Foodball krijgen ze een recept aangereikt met belangrijke ingrediënten om stappen te maken op weg naar een gezonde levensstijl. We laten ze ervaren dat een gezonde levensstijl niet alleen belangrijk is voor een voetballer van Ajax maar voor iedereen."

Juryoordeel
Jurylid Daan Peters, managing director van de VriendenLoterij: "Ajax pakt met dit project een concreet probleem aan in de directe omgeving van de club. We vinden het een slimme zet om de spelers uit de selectie, die door de jeugd als rolmodel worden gezien, als inspirator in te zetten om gezond te eten en te leven. Zo zet de club haar kracht in om een positieve impact te maken op het leven van jongeren in de buurt."

Winnaar beste 'Maatschappelijk Project Eredivisie
'SC Cambuur wint dit jaar de titel beste Maatschappelijk Project Eredivisie met de 'Cambuur Dreamschool'. Dit project speelt in op de groeiende groep kwetsbare jongeren in de regio die hun motivatie verliezen wat ten koste gaat van hun fysieke en mentale gesteldheid. Cambuur Dreamschool geeft hen de aandacht die zij verdienen en zet jongeren weer in hun kracht. Tijdens dit project kunnen kwetsbare jongeren tien weken lang meedoen aan sportactiviteiten. Ze worden persoonlijk begeleid door sportcoaches en trainers. Er wordt een persoonlijk doelenplan gemaakt en maatwerk geleverd.

'Ons Pompeblêdenhart'
sc Heerenveen, die er vorig jaar met de titel vandoor ging, wordt dit jaar derde met 'Ons Pompeblêdenhart': een uniek project waarmee wordt bijgedragen aan een dekkend reanimatienetwerk in Friesland, en daarmee aan een hartveilige club en provincie. Tijdens het project kunnen supporters van de club reanimatietrainingen volgen en is er aandacht voor terugkerende bewustwordingscampagnes en een bloeddrukcampagne.

Oordeel door publiek en jury
Met 'Maatschappelijk Project Eredivisie' bieden de VriendenLoterij en de Eredivisie CV eredivisieclubs de kans om een vernieuwend maatschappelijk project te realiseren en zo bij te dragen aan een gezonde en sterke samenleving. Een deskundige, onafhankelijke jury beoordeelde alle inzendingen. Daarna kon er door het publiek op de 9 geselecteerde projecten worden gestemd. Het oordeel van het publiek telt voor 50 procent mee met het eindoordeel van de jury. De jury bestaat uit Humberto Tan (presentator), Aletha Leidelmeijer (presentatrice ESPN) en Daan Peters (managing director VriendenLoterij).