AMSTERDAM - Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen moet haast maken met de invoer van een landelijke helmplicht voor snorfietsers. Zo kan veel onnodig, ernstig (hersen)letsel worden voorkomen en wordt de verkeersveiligheid vergroot. Dat schrijven de verkeerswethouders van de vier grootste gemeenten van het land dinsdag in een opinieartikel in de Telegraaf.
Wethouders Sharon Dijksma (Amsterdam), Robert van Asten (Den Haag), Judith Bokhove(Rotterdam) en Lot van Hooijdonk (Utrecht) reageren daarmee op het nieuws van afgelopen week dat de minister pas volgend voorjaar een voorstel voor invoering van de maatregel naar de Kamerwil sturen. Volgens de vier is het echter goed mogelijk dat voorstel al voor het kerstreces naar deKamer te sturen, zoals ook de Kamer van de minister vraagt.
Die haast is geboden aangezien keer op keer blijkt dat snorfietsers erg kwetsbaar zijn in het verkeer. Jaarlijks overlijden tientallen van hen aan de gevolgen van een ongeluk, zo schreven 130 artsen vorig jaar al in een brandbrief aan de minister. Wie een ongeluk met een snorfiets, zonder helm overleeft, heeft vaak veel (hoofd- en hersen)letsel. De gevolgen daarvan zijn niet zelden levenslang.
Met de invoering van de helmplicht voor snorfietsers heeft Amsterdam al laten zien dat de maatregel goed uitvoerbaar is. En in de praktijk is in de hoofdstad al aangetoond dat de helmplicht letsel voorkomt en daarmee veel onnodig leed.
En toch maakt de minister geen haast. ‘Ze maakt het vraagstuk onnodig ingewikkeld door het te verbreden naar allerlei nieuwe, snelle, elektrische vervoersmiddelen en verzandt in discussies over soorten helmen’, stellen de wethouders in het artikel.
Volgens de vier is het aarzelende optreden van de minister met betrekking tot invoering van de helmplicht niet uit te leggen. ‘Niet aan nabestaanden van slachtoffers, niet aan de talloze artsenorganisaties die al jaren pleiten voor de helmplicht omdat zij de grote gevolgen van deze ongelukken dikwijls met eigen ogen zien, en niet aan de onderzoekers die zich al jaren in de materie hebben verdiept’.
Het is ook niet voor niets dat al in heel Europa een helmplicht geldt voor vergelijkbare gemotoriseerde tweewielers. Nederland is op dit vlak het slechtste jongetje van de klas. Het is aan de minister daar nu zo snel mogelijk een eind aan te maken.