AMSTERDAM - Ook in 2025 werken we verder aan het herstel van de bruggen en kademuren in de stad. We vervangen, repareren en renoveren veel, maar moeten ook op sommige plekken het zware verkeer weren voor de veiligheid. Waar gaan we aan de slag het komend jaar? We zijn nu 5 jaar onderweg met de grootschalige aanpak van de bruggen en kademuren in de stad.

Lopende projecten

Het komende jaar werken we verder aan 772 meter kademuur en 2 bruggen. Het lange, middelste deel van de Nieuwe Herengracht willen we in mei klaar hebben, de rest van de kademuren volgt later dit jaar. Het gaat om het laatste deel van de Jacob Catskade, de Houtmankade, de Tweede Kostverlorenvaart, en het deel van de Recht Boomssloot bij de Nieuwmarkt. De vervanging van brug 627 in Nieuw-West verwachten we na de zomer af te ronden. Het herstel van de Jordaanbrug is een langlopend project dat we pas in 2029 opleveren.

Nieuwe projecten

We starten dit jaar natuurlijk ook nieuw werk, met zo’n 2 kilometer kademuur en 4 bruggen die we herstellen. Het gaat om kades aan de Zoutkeetsgracht, de Kloveniersburgwal, de Brouwersgracht, de Geldersekade, de Grimburgwal en de Leidsegracht, de Baarsjesweg, de Da Costakade, de Nieuwe Herengracht, de Leidsekade en het Haarlemmerplein. We vervangen brug 108 over de Da Costagracht en de Fortbrug in Weesp en renoveren de fundering van de Snoekjesbrug, om de hoek van de Oude Schans, en brug 34 over de Keizersgracht in de Utrechtsestraat.

Reparaties en veiligheidsmaatregelen

Sommige kades zijn in slechte staat, maar moeten even wachten tot ze aan de beurt zijn voor herstel. Zulke kademuren repareren we, zodat ze overeind blijven tot we ze grondig kunnen herstellen. Om te voorkomen dat kades in de tussentijd nog verder beschadigen stellen we op sommige plekken een maximaal toelaatbaar gewicht in voor het verkeer. In eerste instantie op de parkeervakken, en als dat niet genoeg is, ook op de rijweg. In het ergste geval moeten we parkeervakken en de rijbaan helemaal afsluiten.

We blijven innoveren om slimmer te werken. Zo testen we nieuwe methoden, zoals een techniek die de grond achter kademuren op z’n plek houdt. Ook doen we proeven om de draagkracht van oude kademuren beter in te kunnen schatten. Want hoe meer we weten, hoe minder vaak we onnodig hoeven in te grijpen. Dat zagen we al bij de bruggen van de Oranje Loper, waar we dankzij onderzoek niet meer 9, maar slechts 2 bruggen volledig hoeven te vervangen.

De toekomst

Natuurlijk kijken we ook vooruit: hoe maken we bruggen en kademuren niet alleen stevig, maar ook duurzaam? Zo onderzoeken we of we ruimte achter de kademuren kunnen maken voor warmtepompen en hoe we beter voor bomen langs de kades kunnen zorgen. Met al deze plannen werkt Amsterdam aan veilige én toekomstbestendige bruggen en kademuren.