Het Wallengebied is erg druk. Het is ook een oud gebied en de straten zijn smal. De voertuigen die het gebied inrijden worden steeds groter en zwaarder, en het worden er meer. Dit belast de omgeving, de kades en bruggen, en de bereikbaarheid.
Meten is weten
De camera’s registreren de vracht- en bestelauto’s. Hoeveel van dit soort voertuigen komen er, zijn er piekmomenten, en om welke type voertuigen gaat het? Denk aan lengte, gewicht en type brandstof. Met die informatie kunnen we keuzes maken over mogelijke verbeteringen, aanpassingen en nieuwe manieren van bevoorrading.
Kentekencamera’s
De camera's verzamelen kentekengegevens, locatie, datum en tijd. We registreren alleen vrachtverkeer. De camera’s registreren geen persoonsgegevens en geen personenauto’s. Op de A10 en de s100 gebruiken we deze camera's al om te handhaven op bijvoorbeeld de milieuzone of 7,5 ton. In het voorjaar hebben we ze voor een vergelijkbaar onderzoek ingezet in De Pijp.
Data verzamelen
De extra kentekencamera's komen op strategische locaties op de belangrijkste toegangswegen. We registreren 2 weken lang 24 uur per dag. We verwachten in 2 weken voldoende data te verzamelen over het vrachtvervoer in dit gebied.
Locaties van de kentekencamera's
De 6 kentekencamera’s komen op de Nieuwebrugsteeg, Peperbrug, Nieuwe Uilenburgerstraat, Halvemaansbrug, Langebrugsteeg en de Dam. In onderstaand overzicht zijn locaties gemarkeerd. De gele camera’s hangen er al. Bij de oranje punten komen de tijdelijke camera’s.