AMSTERDAM - Buurtkanten, websites, lokale radio- en tv-zenders: buurtmedia zijn niet weg te denken uit Amsterdam. Verspreid over de stad informeren ze inwoners op een laagdrempelige manier over de buurt waarin zij wonen. Om deze onafhankelijke informatievoorziening, nu en in de toekomst, te waarborgen heeft het college van B en W de nieuwe subsidieregeling Amsterdamse buurtmedia vastgesteld. Voor de jaren 2025 en 2026 is er achthonderdduizend euro vrijgemaakt. De regeling is een uitwerking van het eerder vastgestelde beleidskader Buurtmedia Amsterdam 2024-2026.

Bijna zes op de tien Amsterdammers gebruikt lokale- en buurtmedia om te weten wat er in de buurt speelt. Daarmee vervullen deze media, als oren en ogen van de buurt, een belangrijke rol in de stad. Ze ontstaan meestal op initiatief van inwoners en worden ook door hen, vaak op vrijwillige basis, in de lucht gehouden. Tot nu toe was er geen duidelijke gemeentelijke regeling voor het ondersteunen van buurtmedia. Per stadsdeel was de financiering anders. De nieuwe subsidieregeling biedt de mogelijkheid maatwerk te leveren per stadsdeel en in stadsgebied Weesp.

Beleidskader Buurtmedia 2024-2026

Met het Beleidskader Buurtmedia 2024-2026 zet de gemeente Amsterdam in op het behoud van buurtmedia en tegelijkertijd op vernieuwing, talentontwikkeling en professionalisering. Daarnaast biedt het beleidskader de mogelijkheid om een duidelijke systematiek in te richten, waardoor het in de toekomst eenvoudiger is om de individuele toekenningen per stadsdeel en het stadsgebied in kaart te brengen. Dit kader is in samenwerking met de zeven stadsdelen en stadsgebied Weesp tot stand gekomen en werd afgelopen juli door de Amsterdamse gemeenteraad vastgesteld. Het is nu aan de stadsdelen om de nieuwe subsidieregeling uit te voeren.