Wethouder Marjolein Moorman (Onderwijs): "Het is belangrijk dat we in Amsterdam gezamenlijk de verantwoordelijkheid nemen voor onze kinderen en hun toekomst. Personeelstekorten, toenemende kansenongelijkheid en verschillen in onderwijskwaliteit zorgen voor een stevige opgave. Gezamenlijk voelen we de maatschappelijke verantwoordelijkheid om samen te samen te werken en ons maximaal in te zetten om recht te doen aan ieder kind. Dit hebben we samen verwoord in deze afspraken."
Wethouder Sofyan Mbarki (MBO en Toeleiding Arbeidsmarkt): "Door een goede samenwerking met alle verschillende onderwijsinstellingen – van voorschool tot beroepsonderwijs – en het bedrijfsleven kunnen we leerlingen en studenten beter begeleiden in hun ontwikkeling naar volwassenheid en wendbaar maken voor de arbeidsmarkt en de samenleving. Een belangrijke stap hierin is een verbeterde aansluiting van het voortgezet onderwijs op het mbo. Hiermee zorgen we voor een hogere instroom van mbo-studenten en uiteindelijk voor meer personeel, met name in de sectoren die cruciaal zijn voor de maatschappelijke opgaven in onze stad."
Onderwijs Ambities Amsterdam
De gemeente Amsterdam heeft het onderwijsveld aan tafel gevraagd om samen ambities te formuleren en afspraken te maken die een antwoord geven op de grote uitdagingen waar de stad voor staat. Het doel is een opvang- en onderwijsaanbod waarin kinderen en jongeren zich optimaal kunnen ontwikkelen en perspectief hebben. De samenwerkende partijen hebben op de volgende thema's ambities geformuleerd:
- Onderwijskwaliteit
- Personeelstekort
- Integrale aanpak onderwijs, jeugdzorg, veiligheid, welzijn en armoede
- Doorstroom en aansluiting (een stabiele schoolloopbaan met soepele overgangen)
- Aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt Onderwijsaanbod en huisvesting (alle kinderen en jongeren hebben toegang)
Er zijn in Amsterdam voor het eerst gezamenlijk afspraken gemaakt over deze ambities die zijn vastgelegd in de Onderwijs Ambities Amsterdam. Schoolbesturen, kinderopvang en gemeente bevestigen hiermee samen verantwoordelijk te zijn voor de kwaliteit en het perspectief op een stabiele onderwijsloopbaan.