AMSTERDAM - Het aantal verkeersongelukken is opnieuw gestegen. In 2023 gebeurden er 15 verkeersongelukken meer dan in 2022. Het aantal verkeersdoden ging van 15 naar 16. Een steeds groter deel van de verkeersslachtoffers is fietser. Vooral het aantal jonge fietsers en mensen op een e-bike dat verkeersslachtoffer wordt, stijgt. We namen al extra maatregelen om het verkeer veiliger te maken. Maar er is meer nodig.

De doelstelling van 0 verkeersslachtoffers in 2050 raakt steeds verder uit het zicht. We gaan door met de verkeersveiligheidsmaatregelen en vragen hulp van het Rijk. Wat doen we al en welke maatregelen komen er nog aan? Een beknopt overzicht leest u hier. Meer informatie vindt u op Volg het beleid: verkeersveiligheid, voetganger en fiets.

Drukte in de stad

Het wordt steeds drukker in de stad. Snelle, opgevoerde e-bikes, waaronder fatbikes, zorgen voor veel snelheidsverschillen op het fietspad. De invoering van 30 kilometer per uur afgelopen jaar moet het aantal ernstige ongelukken beperken. Maar er is meer nodig. Daarom vragen we de minister om meer maatregelen tegen het opvoeren van e-bikes, waaronder fatbikes. Zelf werken we verder aan betere inrichting van wegen, de aanpak van blackspots, meer ruimte voor voetgangers en fietsen, en het instellen van schoolstraten. Daarnaast zetten we in op handhaving, gedragscampagnes, en bieden we verkeerseducatie aan scholen en senioren.

Verbeteringen 2023

Naast de invoering van 30 kilometer per uur hebben we in 2023 op 73 plekken in de stad de verkeersveiligheid verbeterd. Op veel van deze plekken vond eerder een ongeluk plaats. Een derde van de plekken is aangepakt na meldingen van bewoners die zich zorgen maakten over de verkeersveiligheid. Op 29 plekken zijn verbeteringen doorgevoerd in schoolomgevingen, en er kwamen 9 schoolstraten bij. In een schoolstraat is gemotoriseerd verkeer verboden als de school in- en uitgaat, zodat de kinderen veilig naar school kunnen lopen en fietsen.

Voorbeelden

  • Op het kruispunt Churchilllaan-Scheldestraat hebben we een rechtsaf-vak aangelegd om aanwezigheid in de dode hoek te voorkomen. We deden dit na een dodelijk ongeval en een ongeval met ernstig letsel.
  • Op de Amstelveenseweg bij de Vrije Universiteit hebben we meer opstelruimte gemaakt voor het afslaand verkeer. Ook deze maatregel namen we om de dode hoek te voorkomen. We hebben de bocht in de Amstelveenseweg aangepast om het verkeer af te remmen.
  • Bij de brede Beemsterstraat steken veel fietsers, waaronder ook scholieren, van de Markengouw naar het Van Heekpad over. We hebben hier een steunpunt aangelegd. Zo kunnen fietsers en voetgangers de Beemsterstraat in 2 etappes oversteken. Ook zijn er plannen om drempels bij het steunpunt aan te leggen om de snelheid van het verkeer te verlagen.
  • Op de kruising Molukkenstraat-Javaplein komen 5 wegen samen en is het erg druk. Om de kruising overzichtelijker en veiliger te maken, is onder andere de belijning op straat aangepast. Ook op de rest van de Molukkenstraat hebben we aanpassingen gedaan, zoals nieuwe markeringen. Hierdoor lijkt het op sommige plekken smaller en remmen auto’s af.
  • Er kwamen 9 schoolstraten bij. Onder andere de Grasweg in Noord waar IKC Overhoeks staat, de Bentinckstraat in West waar de Catamaran is gevestigd, de Breaburnstraat in Noord waar ICK Noordrijk staat en de Elandstraat in Centrum met de 14e Montessori OMBS de Jordaan. Aanpassingen zijn onder meer het aanbrengen van het woord ‘SCHOOL’ op straat en extra verkeersborden.