Wethouder Egbert de Vries (Verkeer en Vervoer): "De komst van deze brug is een ontzettend mooie stap. Het is een belangrijke fiets- en wandelverbinding tussen de stad Amsterdam en de regio. De bereikbaarheid neemt voor beide kanten toe en het stimuleert mensen om vaker de fiets te pakken."
Wethouder Gerard Slegers (Bereikbaarheid, Mobiliteit en Parkeren): "Deze brug brengt onze twee steden symbolisch en letterlijk dichter bij elkaar. Het is een belangrijke en zeer gewenste aanwinst voor zowel fietsers als voetgangers. Het dagelijks woon-werkverkeer wordt een stuk makkelijker, en het biedt ook uitgelezen kansen voor recreatie. Ook voor de ontwikkeling van de Achtersluispolder is dit een mijlpaal".
Fiets- en wandelroute
De fiets- en wandelroute loopt van het einde van de Toetsenbordweg in Amsterdam, langs het Noordzeekanaal, door het Noorder IJ-plasgebied, over het Zijkanaal H, naar de Sluispolderweg in Zaandam. Het wordt een aantrekkelijke route met uitzichtplekken aan het water, die de fietstijd tussen Zaandam en Amsterdam flink verkort. De beweegbare brug vormt een symbolische verbinding tussen de Zaanse en Amsterdamse oever. De route is een belangrijke schakel in de beoogde Dam tot Dam fietsroute tussen Amsterdam en Zaandam.
Aandacht voor biodiversiteit
Vanaf eind 2019 tot eind 2021 is in samenwerking met de directe omgeving het schetsontwerp voor de route tot stand gekomen. Het ontwerp is gebaseerd op een parkachtige omgeving, waar voetgangers en fietsers gemakkelijk van Zaanstad naar Amsterdam kunnen en andersom. Maar ook recreatieve fietsers kunnen genieten van het weidse groene landschap en tot rust komen aan het water van het Noordzeekanaal, het zuidelijk gedeelte van de Noorder IJplas en het Zijkanaal H. Het streven is dat de aanleg van de route de biodiversiteit verhoogt. Dit gebeurt door meer soorten te planten, zoals noot- en fruitbomen, en door het inzaaien van bloemrijke grasmengsels langs de route. Ook legt Rijkswaterstaat in het zuidelijk gedeelte van de Noorder IJplas een natuurvriendelijke oever aan van 600 meter, voor meer diversiteit onder water.
Dit project is mede mogelijk dankzij cofinanciering van de Vervoerregio Amsterdam en Regio Deal ZaanIJ.