Wethouder Sharon Dijksma: ‘De trap zorgt er niet alleen voor dat reizigers sneller en comfortabel kunnen overstappen tussen metro, trein en bus, maar draagt ook bij aan betere spreiding van de reizigersstromen die samenkomen op dit ov-knooppunt. Bovendien kan je via de trap binnenkort ook binnendoor naar de nieuwe ondergrondse fietsenstalling aan de Prins Hendrikkade. Daardoor wordt reizen met de fiets van en naar het station nog aantrekkelijker.’
De bouw van de trap, vernoemd naar de architect van het station Pierre Cuypers, werd gerealiseerd door de gemeente Amsterdam, in opdracht van de Vervoerregio Amsterdam. De verbinding werd door de wethouder in gebruik genomen namens Vervoerregio en gemeente Amsterdam en in samenwerking met NS, GVB en ProRail.
Technisch vernuft Bij het realiseren van de trap, direct onder de vloer van de monumentale stationshal, kwam veel technisch vernuft kijken. De omgeving waarin werd gewerkt, zorgde voor grote uitdagingen. De trap moest gebouwd worden boven een metrotunnel, onder een historisch gebouw en op een plek waar de oorspronkelijke fundering sinds de aanleg van de Noord/Zuidlijntunnel, weg is.
Aangezien de trap niet op de tunnel kon steunen, maar ook niet aan de stationshal vastgemaakt kon worden, is gekozen voor een constructie van een bak die in het water ‘drijft’ waar de trap vervolgens op is gebouwd. Aan de bovenkant is de trap met flexibele randen aan de vloeren vastgemaakt.
De Cuyperstrap maakt onderdeel uit van het project De Entree. Dat voorziet in de vernieuwing van het gehele gebied aan de centrumzijde van Station Amsterdam Centraal. Het stationsgebouw zelf blijft ook in ontwikkeling. Zo gaat ProRail binnenkort de monumentale centrale hal vernieuwen.