Het wordt een beweegbare brug voor fietsers en voetgangers, 150 meter ten noorden van de Willem I-sluis.
Aansluiting op Buiksloterweg en Sixhavenweg
Vanaf de westzijde van het kanaal kun je de brug straks bereiken via een aansluiting op de Buiksloterweg. De weg wordt op die plek wat verhoogd. Aan de oostzijde van het kanaal kom je bij de brug via een nieuw fiets- en voetpad vanaf de Sixhavenweg. Het bestaande fietspad vanuit de Adelaarsweg over de IJtunnel, wordt op dit nieuwe fietspad aangesloten. Brom- en snorfietsen mogen geen gebruik maken van het nieuwe fietspad en dus ook niet van de fietsbrug.
Kortere reistijd
Naast de aanleg van de nieuwe brug, gaan we het IJpleinveer verplaatsen. Op dit moment maakt het IJpleinveer vanaf het Centraal Station nog een ruime bocht naar het IJplein in Noord. Dat kan beter en sneller. Daarom wordt de route van de veerpont tussen het station en het IJplein verplaatst naar de De Ruijterkade Oost, vlakbij de Oostertoegang en Oosterdokseiland. Door de kortere vaartijd kan de veerpont ook vaker varen.
Planning
In 2019 wordt de klus aanbesteed. In 2020 bereidt de aannemer zich voor op de bouw. De daadwerkelijke bouw start in 2021. In 2022 moet de brug klaar zijn.