Wethouder Onderwijs Frank Berkhout maakte de winnaar vrijdagochtend bekend in een van ingehouden opwinding knetterende Raadszaal in Amstelveen. “Alle leerlingen die aan dit project hebben meegedaan zijn milieuhelden. De groepen werden uitgedaagd om iets te bedenken voor zwerfafval en zijn stuk voor stuk met creatieve en goede ideeën gekomen. Echt iets om trots op te zijn”, aldus de wethouder. Ook jurylid Jacqueline Quarles van Ufford en Sytske Romijn van NME Amstelveen waren aanwezig bij de prijsuitreiking.
De leerlingen van De Horizon bedachten onder meer het Frisse Neus project, waarbij de bovenbouwklassen twee keer per week een paar minuten naar buiten gingen om zwerfafval op te ruimen en tegelijkertijd een frisse neus te halen. Een prima project, vond de jury. Niet alleen voor tijdens de wedstrijd, maar om vol te houden; en niet alleen voor De Horizon, maar voor álle scholen.
De tweede prijs ging naar groep 8 van Kindercampus King. Zij hadden plannen voor een hele reeks afvalrobots en een ingenieuze afvalmachine, maar ook voor kinderschoonmakers die langs de deuren gaan om plastic op te halen om te recyclen. Deze klas kreeg een programmeringsworkshop aangeboden, waarin ze hun ideeën tot leven kunnen brengen.
Groep 8 van de Brede School Omnibus won de derde prijs met een afvalbak die ‘Heal the World’ zingt als je er iets in gooit en een gerecyclede klok die aangeeft dat het 2 voor 12 is, tijd om met z’n allen iets te dóen. Deze leerlingen wonnen vijf creatieve workshops over (zwerf)afval in de klas, waarin ze leren hoe je van afval weer iets nieuws en bruikbaars kunt maken.
Hoe word ik een Amstelveense Milieuheld?
In de periode van dinsdag 11 september tot en met woensdag 3 oktober bood de gemeente Amstelveen tien basisschoolklassen de voorstelling en workshop ‘Hoe word ik een Milieuheld?’ aan van de Stichting Milieubende. De Milieubende is interactief theater en educatieve workshop in één en zet leerlingen uit de groepen 7 en 8 aan om mee te denken over oplossingen voor de huidige milieu- en klimaatproblematiek.