AMSTERDAM - Steeds meer Amsterdammers voelen zich onveilig in het verkeer. De voet- en fietspaden worden steeds drukker. Vooral ouderen, kinderen en mensen met een beperking gaan vaak lopend of op de fiets de stad door. We willen dat alle Amsterdammers, dus ook zij, zich veilig, gezond en ontspannen door de stad kunnen verplaatsen.

In het Uitvoeringsplan ‘Amsterdam maakt ruimte voor veilig lopen en fietsen’ staan de maatregelen waar we in 2025 aan werken om de verkeersveiligheid te verbeteren. De maatregelen zijn ingedeeld in vier thema’s. In vogelvlucht:

Verbeteren verkeersveiligheid

Het aantal ernstig verkeersgewonden is in 2023 weer licht gestegen ten opzichte van 2022. Er waren vooral meer jonge fietsers onder de slachtoffers. Daarvan reden er meer dan voorheen op een e-bike of fatbike.

Dit gaan we doen:

  • We maken het wegennet op meerdere locaties veiliger, bijvoorbeeld met aanpassingen in de belijning op straat of een trambaanband tussen autobaan en trambaan
  • We gaan door met onderzoek naar ongevallen met ernstige of dodelijke afloop en nemen eventueel maatregelen
  • We pakken 15 risicoplekken en meerdere dodehoeklocaties aan
  • Schoolomgevingen maken we veiliger, we leggen bijvoorbeeld schoolstraten aan

Veilig en uitnodigend voor voetgangers

Voetgangers moeten zich prettig en veilig door de stad kunnen bewegen. Of ze nu in een rolstoel of scootmobiel zitten, een rollator of kinderwagen meenemen, of boodschappentassen dragen. Daarvoor is voldoende ruimte nodig. Vooral op drukke plekken, smalle stoepen en waar obstakels staan.

Mogelijke oplossingen zijn:

  • Voetgangersknelpunten oplossen
  • Ruimte maken voor voetgangers op de stoep
  • De openbare ruimte voor voetgangers toegankelijker maken
  • 10 voetgangersoversteekplaatsen veiliger maken

Veilig en uitnodigend voor fietsers

Amsterdam beschikt over een uitgebreid fietsnetwerk, dat volop wordt gebruikt. Dit levert soms ook onveilige situaties op. Daarom nemen we maatregelen gericht op:

  • Oplossen van fietsknelpunten
  • Ruimte maken voor de fietser
  • Snelheidsverschillen op het fietspad
  • Fietsparkeren buiten en in de fietsenstallingen, zoals bij OV-locaties

Bewust gedrag

Lopen, fietsen en reizen met het openbaar vervoer zijn goed voor het milieu. Daarom stimuleren we dit graag. Maar ook veilig en sociaal gedrag in het verkeer vinden we belangrijk. Onveilig gedrag pakken we aan en we zorgen ervoor dat iedereen de stad makkelijk en veilig kan gebruiken. Dat doen we met voorlichting, communicatie en handhaving. Zo werken we samen aan veiliger verkeer en meer bewustwording bij iedereen op de weg.

Uitvoeringsplan

Het Uitvoeringsplan 2025 is tot stand gekomen met behulp van de gebiedsteams van de stadsdelen, verkeersontwerpers, en de Vervoerregio Amsterdam. Ook de Voetgangersvereniging, Cliëntenbelang en de Fietsersbond leverden input.