AMSTERDAM - Vanaf 1 januari 2018 is Amsterdam overgegaan op een nieuw systeem van brievenbusstickers. Géén sticker op de brievenbus? Dan géén reclamedrukwerk meer. Amsterdam wil op deze manier papier besparen. Vandaag werd de gemeente ook door de Hoge Raad in het gelijk gesteld in een rechtszaak tussen de gemeente en de folderbranche (de makers en verspreiders van ongeadresseerd reclamedrukwerk). De branche voerde aan dat de gemeente niet bevoegd was dit nieuwe systeem in te voeren. De Hoge Raad oordeelt echter anders. Met de uitspraak van het Gerechtshof en van de Hoge Raad erkent de rechter dat gemeentes een grote verantwoordelijkheid hebben bij het beperken van (potentieel) afval.
Wethouder Marieke van Doorninck (Duurzaamheid): "Ik ben blij met deze uitspraak omdat de Ja/Ja sticker veel minder afval oplevert. We zagen afgelopen jaren dat veel andere gemeenten niet op deze uitspraak hebben gewacht, maar zelf al vergelijkbare regels voor reclamedrukwerk hebben gesteld. Ik hoop dat deze uitspraak ook marktpartijen stimuleert om milieubelangen mee te wegen bij het maken van reclame."
Papierbesparing
Sinds de invoering van het nieuwe systeem wordt reclamedrukwerk alleen nog verspreid als op een brievenbus een Ja/Ja-sticker is geplakt. Uit onderzoek blijkt dat dit geldt voor 19% van de brievenbussen in Amsterdam. Hierdoor wordt dus veel papier bespaard. Vóór de invoering van de Ja/Ja-sticker werd reclamedrukwerk verspreid in 49% van de brievenbussen. Dat betekent dat door de invoering van deze nieuwe regel bij ongeveer 30% van de Amsterdamse huishoudens niet langer reclamedrukwerk wordt bezorgd. Alleen al in Amsterdam scheelt dat per huishouden 33 kg papierafval per jaar.