AMSTERDAM - Het aantal bedrijven dat deelneemt aan het Stagepact is inmiddels gegroeid naar 85 die samen stages voor mbo-studenten verbeteren. Eerder dit jaar ondertekenden, in aanwezigheid van koningin Máxima, zo’n 40 bedrijven, alle Amsterdamse mbo-instellingen, VNO-NCW, MKB Amsterdam, ORAM, het Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) het Amsterdams Stagepact MBO.

Het doel van het Stagepact is om voor elke mbo-student een passende stage te vinden, met goede begeleiding en een eerlijke stagevergoeding. Dit is belangrijk in een tijd waarin de vraag naar mbo-vakmensen toeneemt. Het Stagepact maakt onderdeel uit van de Amsterdamse MBO-Agenda 2023 – 2027 die bijdraagt aan het bestrijden van de krapte op de arbeidsmarkt, het versterken van het mbo-onderwijs en meer gelijkwaardigheid tussen het mbo en andere vervolgopleidingen. In het voortgangsrapportage staan de resultaten van de afgelopen tijd.

Wethouder Sofyan Mbarki (Economische Zaken, MBO en Toeleiding Arbeidsmarkt):“Het mbo-onderwijs speelt een cruciale rol in het aanpakken van de huidige personeelstekorten. Door studenten praktijkgerichte vaardigheden en kennis bij te brengen, bereiden we hen voor op de arbeidsmarkt en versterken we de economische veerkracht van onze samenleving. Daarnaast is het van essentieel belang dat we de aantrekkelijkheid en het arbeidsmarktperspectief van mbo-opleidingen versterken, zodat we toekomstige generaties kunnen inspireren om te kiezen voor deze cruciale onderwijsroute en meer studenten naar het mbo gaan.”

Eerlijke stagevergoeding en een nieuwe studentenkaart voor mbo-studenten


Steeds meer bedrijven geven een eerlijke stagevergoeding aan mbo-studenten, dankzij de groei van het Stagepact. Zo heeft GVB de stagevergoedingen voor mbo-studenten gelijk getrokken met de stagevergoeding van wo-studenten. En ook ontvangen mbo-studenten die stagelopen bij de RAI Amsterdam nu dezelfde stagevergoeding als andere stagiaires.

Vanaf studiejaar 2024 – 2025 hebben alle eerstejaars mbo-studenten in Amsterdam een nieuwe, herkenbare studentenkaart ontvangen. Hiermee krijgen ze dezelfde kortingen als studenten op het hbo en wo. Zo draagt de nieuwe studentenkaart bij aan de gelijke waardering van het mbo en van mbo-studenten. Studenten die geen korting ontvangen met hun studentenkaart, maar hier wel voor in aanmerking komen, kunnen een melding maken bij de gemeente.

House of Digital

De afgelopen periode is er gewerkt aan de opschaling van de Publiek Private Samenwerking (PPS) House of Digital. Met House of Digital werken het onderwijs, bedrijven en de gemeente samen om het onderwijs continue af te stemmen op de ontwikkelingen in de digitale economie. Dit wordt in praktijk gebracht doordat IT-bedrijven projecten aanleveren, waarop het onderwijs de lesmethodes en stages op afstemt. Zo sluit het onderwijs beter aan op de praktijk. House of Digital richtte zich eerder specifiek op ICT-opleidingen en het ontwikkelen van digitale vaardigheden bij studenten, docenten en praktijkopleiders. Nu breidt het project zich verder uit naar creatieve industrie en zakelijke dienstverlening.

Iconen van de stad

Ter gelegenheid van de viering van Amsterdam 750 is het talentenprogramma ‘Iconen van de stad’ gestart. Dit programma brengt mbo-studenten in contact met toonaangevende Amsterdamse bedrijven. Het programma biedt mbo-studenten de kans om vaardigheden te ontwikkelen, te leren over hun talenten en toekomstwensen door in contact te komen met iconische bedrijven in de stad als GASSAN en het Rijksmuseum. Studenten volgen workshops bij deze bedrijven, en nemen een kijkje achter de schermen. Tegelijkertijd komen bedrijven in contact met hun toekomstige werknemers. Zo krijgen ze inzicht in wat de studenten drijft, en hoe ze zich kunnen profileren als werkgever.